AMPL.-Els PGE preveuen una inversió de 421 milions d'euros per Balears, gràcies a un crèdit de 101 milions

Actualizado: martes, 30 septiembre 2008 17:28

Els ciutadans de les illes continuaran rebent la meitat d'inversió estatal que la mitjana de la resta de l'Estat

PALMA DE MALLORCA, 30 de setembre (EUROPA PRESS)

Els Pressupostos Generals de l'Estat per al 2009 preveuen una inversió de 421 milions d'euros per a Balears, fet que suposa un 40,33 % més que en 2008, gràcies a un crèdit addicional de 101 milions d'euros, amb la finalitat de possibilitar el compliment de la Disposició Transitòria Novena de l'Estatut d'Autonomia que estableix que les illes rebran una inversió de 2.800 milions d'euros en set anys.

En una roda de premsa, el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, Carles Manera, va destacar que els PGE presentats aquest matí pel ministre d'Economia, Pedro Solbes, compleixen "escrupolosament" amb el text estatutari, en preveure una inversió de 400 milions pel 2009 als quals se sumen 21 milions més, que corresponen a una part dels 100 milions d'euros que es van deixar de percebre en 2008, a causa de què "no hi havia prevista una cartera de projectes".

Així, va explicar que en els pròxims exercicis, l'Estat no només destinarà a Balears una inversió de 400 milions d'euros anuals, en compliment de l'Estatut d'Autonomia, sinó que també reservarà una partida fins a "recuperar" els 100 milions d'euros que el Govern va rebutjar en els PGE del 2008 en trobar-se amb el fet que el passat Executiu no havia planificat cap projecte, a diferència d'aquest any que "tenim projectes com el tramvia, la reforma de la Platja de Palma i inversions en R+D+I i en diferents iniciatives a Eivissa i Menorca".

Manera va detallar que en el 2009, l'Estat dotarà a Balears amb 287,81 milions d'euros per inversions en infraestructures, que se sumaran als 34 milions d'euros en matèria de convenis entre l'executiu central i el Govern, part dels quals es destinaran a pagar la primera anualitat del conveni de tren.

A més d'aquestes inversions, va indicar que addicionalment, els PGE preveuen un crèdit de 1.000 milions d'euros per complir els Estatuts d'Autonomia de Catalunya i Balears, dels quals 101 milions aniran destinats a les illes.

LA MEITAT DE LA INVERSIÓ PER CÀPITA

Manera va destacar que en els últims dos anys s'ha incrementat la inversió estatal a Balears en un 80 %, passant de 213 milions d'euros el 2007 a 421 en 2009, tot i que el delegat del Govern, Ramón Socías, va admetre que els ciutadans de l'arxipèlag continuaran rebent la meitat d'inversió per càpita que la mitjana de la resta de l'Estat, en concret un 50,9 %. Tot i això, el conseller d'Economia va confiar en què aquesta situació es pugui resoldre en un termini de dos anys, tot i que ha reconegut que serà "molt difícil".

"Fins que no finalitzi el desenvolupament total de l'Estatut i no existeixi un nou sistema de finançament autonòmic no ens acostarem al finançament mitjana de l'Estat", ha afirmat Socías, i alhora va recordar que l'actual model no preveu que els últims anys la població a Balears s'ha incrementat en 250.000 persones.

En aquesta línia, el delegat va manifestar que Balears, Catalunya, Madrid i Comunitat Valenciana pateixen una situació "d'injustícia" amb l'actual model de finançament, sent les illes la Comunitat Autònoma "més perjudicada". Per aquest motiu, va esperar que en 2009 existeixi "seny" perquè totes les Comunitats acordin amb el Ministeri d'Economia un nou sistema que "s'adapti a les realitats i necessitats de cada territori".

Tot i això, va advertir que la negociació serà "complicada", a causa de què el creixement de l'economia espanyola és "gairebé nul" i, per tant, va considerar que en aquesta situació és "més difícil arribar a acords".

195 MILIONS D'INVERSIONS EN TRANSPORTS

Del total de la inversió, Socías va concretar que 195 milions d'euros aniran destinats a infraestructures de transports, fet que suposa un 4,9 % més respecte 2008. Així, els aeroports de Balears rebran una inversió de 97,5 milions d'euros, dels quals 24,2 aniran dirigits a renovar les instal·lacions de la Terminal de l'aeròdrom d'Eivissa; 19,4 milions per a un nou dic en el mòdul C de Son Sant Joan, que permetrà finalitzar el 'hub' d'Air Berlin; i 8 milions per concloure les actuacions en les noves instal·lacions de l'Aeroport de Menorca.

D'altra banda, el delegat del Govern va informar que es reservarà una inversió de 44,3 milions d'euros pels ports de les illes, de manera que es destinaran 12 milions pel nou desenvolupament del Dic de l'Oest; 3,7 milions per millorar els terminals de passatgers en el Puerto de Palma; i 8,8 milions per actuacions en el Port d'Alcúdia.

Alhora, va agregar que els PGE estableixen una inversió de 52,7 milions d'euros per desenvolupar els convenis de carreteres signats entre el Ministeri de Foment i els Consells Insulars de Mallorca i Menorca.

Socías va ressaltar que en 2009 l'Estat destinarà també 18,5 milions d'euros per la gestió d'infraestructures hidràuliques a Balears i 4,6 milions d'euros per obres de reposició i conservació del litoral. A més, va afegir que invertirà 22,1 milions d'euros pel nou centre penitenciari de Balears i 4 milions per a la nova seu de TVE a l'arxipèlag.

Respecte a les polítiques socials, va revelar que els PGE reserven una partida de 126 milions per garantir el cobrament de les pensions a Balears; 34,3 milions per possibilitar el desenvolupament de la Llei de Dependència; 9,4 milions per a beques; 2,7 millons per a dotació de places d'Educació Infantil de 0 a 3 anys; 29 milions per a la paga de 2.500 euros quan es té o s'adopta un fill; i 11 milions per a la Renda Bàsica d'Emancipació dirigida als joves.

CONVENI DE CARRETERES

Finalment, Manera va indicar que els PGE de 2009 no preveuran la partida corresponent al passat conveni de carreteres, que no va ser pagat per l'executiu central, tenint en compte que, segons va recordar, es tracta d'una negociació entre el Ministeri de Foment i el Govern, que no està relacionada amb els Pressupostos.

Tot i això, va estimar que és de "rigor" que l'executiu central sufragui com a mínim les carreteres que ja estan fetes en virtut del citat conveni i que va quantificar en 240 milions d'euros que, segons la seva opinió, podrien ser pagats en quotes plurianuals.