Innova.- El Govern presenta la descàrrega telemàtica de full de reclamacions als empresaris d'Eivissa

Actualizado: miércoles, 2 diciembre 2009 18:46

EIVISSA, 2 Dic. (EUROPA PRESS) -

El director general de Consum de la Conselleria de Salut i Consum, Diego González, va presentar avui la descàrrega telemàtica del full de reclamacions als empresaris d'Eivissa. El full es pot descarregar de manera gratuïta des de la web de consum www.consum.caib.es.

Així, la presentació es va portar a terme amb motiu de la imminent entrada en vigor del decret que obliga als empresaris i als treballadors autònoms, ja siguin professionals liberals o tècnics de tota classe, a tenir el full de reclamacions.

El decret preveu la mateixa protecció als usuaris de fora del territori de les Balears quan comprin productes o serveis d'empreses illenques i, també, als consumidors de transaccions electròniques quan es relacionin contractualment amb empreses radicades a les illes (per exemple, agències de viatge i immobiliàries). Només s'exceptuen les activitats realitzades per les administracions a canvi d'una contraprestació de naturalesa tributària, com és el pagament de serveis a canvi d'una taxa, ja que tenen la seva pròpia normativa per presentar queixes o altres iniciatives.

D'acord amb aquesta normativa, tots els establiments deuran informar de manera permanent i visible en els seus establiments de l'existència d'aquestes fulles en un cartell redactat en català i castellà, a més de les llengües estrangeres que el titular consideri convenient per al seu negoci. Quan es tracti de transaccions telemàtiques, deuran anunciar-lo en els seus contractes i factures i, també en la seva pàgina web. En el cas de venda fora d'un comerç, caldrà portar les fulles per poder-los lliurar si així se'ls sol·licita.

Per elaborar aquesta normativa, la Conselleria de Salut i Consum ha buscat el màxim consens possible per l'àmplia incidència social que es derivarà de la seva aplicació. Durant el període d'informació pública del decret, es va donar audiència a 65 associacions de consumidors, organitzacions empresarials, entitats, institucions i administracions públiques. També es va remetre als col·legis professionals i a altres Conselleries del Govern, que van generar més de 70 al·legacions i suggeriments, molts dels quals fossin incorporats al text aprovat avui i han contribuït a enriquir el seu contingut.

Finalment, la norma diferència les reclamacions de les denúncies, ja que en el primer cas sempre es produeix alguna classe de sol·licitud indemnitzatòria per al reclamant. En les denúncies només es posa en coneixement de l'administració d'existència d'una suposada infracció en matèria de consum, fins i tot en aquells supòsits que no hi hagi contractació prèvia entre el denunciant i el denunciat.