Les illes han estat la segona Comunitat on més han baixat les vendes de cotxes usats, amb una caiguda del 18,8%

Actualizado: miércoles, 29 julio 2009 17:23

PALMA DE MALLORCA/MADRID, 29 Jul. (EUROPA PRESS) -

Les Illes Balears han estat la segona Comunitat Autònoma on més han baixat les vendes de cotxes usats durant el primer semestre, amb una caiguda del 18,8%, superior al retrocés del 13,9% que s'ha produït a tot Espanya en relació amb el mateix període del 2008, fins a 631.000 unitats.

Segons el 'Informe sobre el Mercat de Vehicles d'Ocasió' fet per l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor, Reparació i Recanvis (Ganvam), aquest retrocés de les lliures de cotxes de segona mà es va veure accentuat durant el segon trimestre de l'any, ja que entre gener i març les transferències de cotxes usats únicament acumulaven una caiguda de l'11,2%.

Ganvam ha assenyalat que les ajudes directes a la compra recollides en el Pla 2000E, posat en marxa el passat 18 de maig, "no han tingut encara un efecte directe en l'augment de les vendes de vehicles usats, tot i que sí s'ha produït un lleuger repunt de les compres de particulars".

Aquest document posa de manifest que els particulars van concentrar el 54% de les vendes al mercat d'automòbils d'ocasió durant el primer semestre de l'any, mentre que el 31% de les lliures van correspondre a les xarxes oficials de concessionaris. A més, els compravendes independents es van fer amb un 14% del mercat i les empreses llogadores van representar l'1%.

1,6 USATS PER CADASCUN NOU

Tot i la caiguda de vendes experimentada en aquest mercat, les lliures de cotxes usats van superar a les de nous en un 59,4%, fet que suposa una proporció d'1,6 vehicles usats lliurats per cadascun nou i és una xifra dues dècimes superior a la qual s'ha registrat al tancament del 2008.

Ganvam explica que aquest augment en la diferència de vendes entre cotxes usats i nous "respon a la forta caiguda de la demanda de nous en els primers sis mesos de l'any i no tant a la maduresa del mercat d'usats, que presenta encara un gran potencial de creixement a curt i mitjà termini".

Així, Espanya va retallar en el primer semestre de l'any les distàncies amb la resta de mercats d'Europa pel que fa a la proporció de cotxes usats venuts per cadascun nou. Tot i això, segueix estant per darrere de països com El Regne Unit, amb 3,2 usats per cadascun nou, de França, amb 2,7 usats, de Portugal, amb 2,5 usats, o d'Itàlia, amb 2,1 vehicles d'ocasió.

COTXES DE MÉS DE 8 ANYS

D'altra banda, l'informe de Ganvam assenyala que l'eliminació del Pla Prever "segueix exercint una influència negatiu" sobre l'edat del parc automobilístic espanyol, ja que el 56% dels vehicles venuts en el primer semestre tenien vuit o més anys d'antiguitat, mentre que els cotxes de fins a tres anys van representar el 20% del mercat.

A més, el text indica que els automòbils de gamma baixa van augmentar les seves vendes en 10 punts percentuals en els sis primers mesos de l'any. Així, vuit de cada 10 vehicles usats venuts han estat de gamma baixa o mitjana-baixa.

Les dades recollides en el document posen de manifest que la Comunitat de Madrid és la que major pes va tenir al mercat d'usats en el semestre, al concentrar el 18,1% del total, seguida de Catalunya, amb el 15,7%, i d'Andalusia, amb el 15%.

En aquest sentit, Ganvam ha afirmat que excepte a Ceuta i a Melilla les lliures d'automòbils de segona mà es van reduir en totes les regions espanyoles durant els sis primers mesos de l'any. Els descensos més pronunciats s'han produït a la Comunitat Valenciana (-28,6%) i Balears (-18,8%).

Per finalitzar, l'Informe apunta que les vendes de cotxes d'ocasió procedents de fora d'Espanya han baixat un 53,6% en el primer semestre de l'any, fins a arribar a 14.970 unitats. Les marques més demandes d'aquest tipus de lliuraments han estat Audi, BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen.