El 70% de les reclamacions que rep Ausbanc després de les vacances es deu a fraus amb targetes bancàries

Actualizado: martes, 15 julio 2008 19:03

L'associació demana que les agències alertin als qui viatgin és aquesta època al Carib i al golf de Mèxic del risc d'huracans

MÀLAGA, 15 Jul. (EUROPA PRESS)

El 70% de les reclamacions que rep l'Associació d'Usuaris de Serveis Bancaris (Ausbanc) després de l'època de vacances, en els mesos de setembre i octubre, es deu a fraus comesos amb targetes, ja sigui per clonació o per sostracció de la mateixa.

El delegat i lletrat d'Ausbanc a Màlaga, Alfredo Martínez, va recordar que, en aquests cas, el responsable davant del client és l'entitat bancària, "es produeixi el frau on es produeixi", ja que aquest es deu al fet que els bancs "no inverteixen el suficient en seguretat".

En aquest sentit, Martínez va indicar en roda de premsa que el sistema "no és infal·lible", ja que "no cal conèixer el PIN de la víctima per cometre el frau", tot i que, a més, "aquesta clau també es pot obtenir fàcilment".

A més, va criticar que el banc "sap que el frau existeix, però no informa al client quan contracta la targeta", i va recordar que amb el sistema de xip es reduirien prop de del 70 % aquests fets. Tot i això, va valorar que l'usuari "cada vegada és més conscient" dels seus drets i que es guanyen la major part dels processos.

Pel que fa a les recomanacions, va manifestar que, especialment en vacances, "cal ser cauts i, sense arribar a la psicosi, utilitzar les targetes adoptant unes mesures mínimes". Va aconsellar sobre aquesta qüestió assegurar-se que el proveïdor del viatge utilitza un sistema de pagament segur i va recordar que, en el cas de contractació per internet, mai es demanda el codi PIN.

Martínez també va recomanar no acumular massa targetes en la cartera, per evitar problemes en cas de sostracció; utilitzar targetes "segures", com aquelles que envien un missatge de mòbil quan es realitza qualsevol pagament; comprovar i conservar els extractes i, en cas d'un càrrec indegut, comunicar-lo a la major brevetat possible a l'entitat, així com denunciar el robatori davant dels Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat.

RISCOS ATMOSFÈRICS.

D'altra banda, el lletrat dels Serveis Jurídics d'Ausbanc, Gabriel López, va demandar que les agències de viatges informin de la possibilitat de patir huracans i tempestes tropicals als qui desitgin viatjar al Carib o al golf de Mèxic entre maig i novembre, temporada en la qual s'acostumen a produir aquests fets atmosfèrics.

A més, va considerar que els propis fullets d'aquests productes haurien de reflectir aquesta alerta sobre els riscos atmosfèrics i va recomanar als usuaris que especifiquin en el contracte el motiu del viatge, per poder quantificar els danys morals en el cas d'algun problema.

López va indicar que, segons el Centre de Ciències de l'Atmosfera (CCA), durant la temporada 2008 es produiran de 12 a 16 tempestes tropicals en l'Oceà Atlàntic, mentre que en Pacífic tindran lloc entre 11 i 16.

D'igual manera, va assenyalar que les agències, en el cas que el viatge es vegi entorpit per un desastre natural, "han de preveure les indemnitzacions corresponents pels danys i perjudicis soferts, més quan els esmentats esdeveniments atmosfèrics es produeixen amb relativa freqüència en determinades zones".

Pel que fa a altres recomanacions per a vacances, el lletrat va aconsellar planejar el viatge amb anticipació, informar-se del pes màxim de les maletes, guardar el document de la facturació de l'equipatge i declarar prèviament els objectes de valor, recordant que, en cas de retard u 'overbooking', la companyia ha d'atendre al viatger i indemnitzar-li en cas de demora superior a cinc hores.

També va suggerir guardar el contracte del viatge, comprovar el preu amb el del fullet i, una vegada en el destí, confirmar que l'hotel ofereix "idèntiques condicions" que les ofertes i extremar la precaució amb els diners i els objectes de valor.