Accident Barajas.-AMPL.-Una mallorquina denuncia a Boeing i espera més informació per estendre responsabilitats

Actualizado: jueves, 4 septiembre 2008 20:13

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA, 4 Set.. (EUROPA PRESS)

El bufet d'advocats estatunidenc Ribbek Law que representa, entre d'altres famílies a la mallorquina Elena Celia Fontaner, que va perdre la seva mare i germana en l'accident, ha interposat una denúncia en un jutjat d'Illinois, a Chicago (Estats Units), contra el fabricant d'avions Boeing propietària de la companyia McDonnell Douglas, al qual pertanyia l'avió accidentat a Barajas (Madrid), per la seva possible responsabilitat en l'accident.

En concret, els estudis tècnics portats a terme pel bufet en aquest i altres dos accidents relacionats amb el mateix model d'avió accidentat a Barajas, l'MD-82, apunten que podrien estar directament relacionats amb el model de l'avió, motiu pel qual han presentat una denúncia contra Boeing.

El principal advocat del bufet, Manuel Von Ribbeck, ha assegurat avui en roda de premsa que vol "descobrir si l'accident va ser causa del model de l'avió, doncs ja n'han patit tres en menys d'un any en diversos punts del món" --Tailàndia, Turquia i Madrid--.

Von Ribbeck va explicar també que el jutge que porta el cas als Estats Units té ara que remitir-los informació sobre la investigació per valorar si correspon estendre les responsabilitats en el cas, que podrien arribar, segons va precisar Von Ribbeck, a Spanair i a l'aliança internacional de la qual forma part, Star Alliance.

L'advocat, que va explicar que la denúncia s'ha efectuat en els EUA perquè és allà on Boeing té la seva seu social, representa tres famílies a Espanya; una de Gran Canària, una altra de Mallorca i una última de Suècia. A més, aquesta tarda es preveu reunir amb una trentena d'afectats per la catàstrofe aèria.

De moment, el bufet Ribbek Law també ha interposat aquesta denúncia en representació de María Cabrera Herrera, de Gran Canària, que va perdre les seves dues filles i una néta i del suec Alassan Puye que va perdre el seu pare i germana.

PROBLEMES DE L'AVIÓ MD-82

Pel que fa als possibles problemes que presenta el model MD-82, Von Ribbeck va explicar que l'anàlisi que el bufet portarà a terme ara se centrarà en el disseny de la nau, en l'emissió dels manuals, així com en el sistema elèctric i d'alarmes.

A més, va afegir que se centraran en investigar les causes que emboliquen la catàstrofe aèria i, entre ells, s'analitzaran els 'flaps' perquè en casos en els quals "no es despleguen existeix una alarma que ha d'advertir el pilot de què no s'han desplegat i no es podria començar l'enlairament". Per aquesta raó, s'estudiarà si va ser un problema tècnic el que va provocar l'accident.

Alhora, es realitzarà una investigació sobre els motors de la nau perquè va indicar que "no s'ha descartat completament que hi hagi algun defecte en el motor", ja que va qualificar "d'inexplicable" el fet de què l'avió accidentat es desviés cap a la dreta, ja que l'explosió d'una turbina d'un motor danyi el sistema hidràulic però permet que la nau "només" voli en cercles.

Va agregar que el fet de què el sistema hidràulic hagi estat danyat podria ser una de les raons per la qual l'avió va girar cap a la dreta.

Respecte l'anàlisi de les caixes negres l'enginyer aeronàutic, Max Vermij va assegurar que aquestes són "fonamentals" per saber "si va ser precisa" l'activació dels pilots per a, després, comparar-lo amb la comunicació que la tripulació rep en la torre de control.

L'enginyer aeronàutic va destacar que la gravació dels sons de la cabina possibilitarà crear una línia de temps "exacta" que permetrà saber si l'activació dels sistemes necessaris com els 'flaps' "va ser precisa".

Vermij va puntualitzar que la caixa negra de l'avió grava informació de la velocitat de la nau, de la posició del vent, en realitat, de "tots" els mecanismes de l'avió. Va agregar que, depenent del tipus de nau i de la seva antiguitat, les caixes graven en 3.60 i en 500 paràmetres diferents.

IMPORTÀNCIA DELS 'FLAPS'

Respecte a la importància que els 'flaps' tenen en l'enlairament i aterratge d'un avió, i que podrien ser una de les causes de l'accident, Vermij va explicar que aquests, que se situen en la part del darrera, interior i extrems de les ales, serveixen perquè la nau es mantingui a l'aire si el vent "és constant".

Va agregar que el pilot ha de calcular els graus dels 'flaps', que sol ser d'uns 45 graus (tot i que dependrà del nombre de viatgers o superfície de la pista) abans de l'enlairament, permetent un enlairament o aterratge "més moderat i còmode" pels passatgers. De totes maneres, va subratllar que si s'han col·locat de manera "incorrecta", una sèrie d'alarmes avisen el pilot de què la configuració "és errònia i l'enlairament pot ser incorrecte".

D'altra banda, l'advocada Monica Kelly va dir que el bufet també realitzarà una investigació sobre com van morir els passatgers, després d'una reconstrucció de l'accident. Kelly va explicar que després d'un impacte com el que s'ha produït, els viatgers podrien haver patit, entre d'altres, lesions cerebrals abans d'inhalar fum.

Kelly va subratllar la importància de saber quant temps va estar amb vida cada passatger, a més va indicar que caldrà conèixer amb quin tipus de cremades van morir els viatgers amb la finalitat que es compensin de manera "justa" a les famílies. Alhora, l'advocada va informar de què amb aquesta primera denúncia estan sol·licitant al jutjat informació "rellevant" des de 1999, quan l'avió passa a formar part del servei de Scandinavian Airlines (SAS).

JURISDICCIÓ SOBRE MD-82 MC DONNELL DOUGLAS

Kelly també va explicar que la denúncia s'ha interposat en els EUA perquè la cort nord-americana "té jurisdicció sobre Boing, sobre el propietari de l'avió, General Electric, i sobre Spanair perquè vola als Estats Units", entre d'altres.

Von Ribbeck va indicar que en els EUA s'han parat "més de 8.000 vols perquè es van detectar errors elèctrics en el model" MD-82, i les inspeccions del govern nord-americà "no estaven d'acord de manera que deien les normes. Lamentablement no s'han vist aquestes inspeccions fora dels Estats Units", va postil·lar.

Respecte les costes que les víctimes pagaran per la seva defensa a càrrec del bufet nord-americà, Von Ribbeck va informar que, "segons es treballa en els EUA", només si es guanyés l'acció es cobraria un percentatge al client que serà sobre el muntant dels 150.000 euros" que percebran les víctimes.

D'altra banda, pel que fa a la possible responsabilitat dels tècnics que van inspeccionar la nau accidentada abans d'intentar prendre el vol, Von Ribbeck va indicar que caldrà veure quines instruccions van rebre del fabricant.

Finalment, el bufet va expressar els seus condols a les víctimes de l'accident aeri i van desitjar una ràpida recuperació per als supervivents que encara estan ingressats.