AMPL.-AeBal realitzarà un ERO del 100% de la plantilla el 15 de setembre en el cas de què no trobi comprador

Actualizado: jueves, 7 agosto 2008 17:04

El comitè d'empresa destaca que SAS adoptarà aquesta mesura per "exigències" d'algunes seccions sindicals de Spanair


PALMA DE MALLORCA, 7 Ago. (EUROPA PRESS) -

El comitè d'empresa de la companyia aèria AeBal ha criticat avui que el grup escandinau SAS, que també és propietari de Spanair, realitzarà un "cessament d'operacions" el pròxim dia 15 de setembre en el cas de què no trobi comprador per la companyia abans d'aquesta data, després de la qual cosa presentarà un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) al 100% de la seva plantilla, alguna cosa que afectaria als 180 treballadors que l'aerolínia té a Mallorca.

En roda de premsa, el president del Comitè d'Empresa, Carlos Barrera, va recordar que Spanair i AeBal han estat lligades mitjançant acords des de la seva creació, que van permetre, per exemple, la reducció de personal de manera equitativa en les dues empreses degut a la crisi del sector després de l'11S.

Per aquesta raó, va entendre que els Expedients de Regulació d'Ocupació presentats a les dues companyies haurien de ser també "equitatius" i va manifestar que no permetran un "disminució" en l'ERO de Spanair "tenint un del 100% a AeBal".

SAS, segons va detallar Barrera, ha comunicat que actualment existeixen dos clients interessats en l'aerolínia i el pròxim dia 14 tornarà a produir-se una reunió entre el grup propietari i AeBal -l'última es va desenvolupar ahir-. Tot i això, la responsable de l'agrupació aèria de CCOO a les Illes, Carmen Díaz, va sostenir que "volem veure si aquests clients són dignes de confiança" ja que SAS no els ha informat dels qui són.

Barrera va criticar que aquesta solució l'ha pres SAS, segons els van comentar els propis propietaris, a causa "d'exigències" per part d'algunes seccions sindicals de Spanair.

Alhora, va indicar que es tracta d'una "decisió injustificada" lloc va en contra de la "petita i productiva" AeBal davant les "grans i deficitàries SAS i Spanair". Així, el president del comitè d'empresa va expressar que, segons els va comentar el director de Recursos Humans de l'aerolínia, els beneficis durant 2007 van ser de 595.000 euros i que, segons els va explicar SAS, "amb Spanair perden cada mes 10 milions d'euros".

Els 180 treballadors de les Illes que es veurien afectats per aquest possible ERO són pilots, personal d'oficina i de manteniment i TCP.

Sobre la possibilitat que els va oferir el president del Govern, Francesc Antich, que la companyia passés a operar els vols entre illes -actualment volen dins tota la xarxa de Spanair-, Barrera va recordar que el cap de l'Executiu autonòmic els va explicar que "en cinc mesos es podria organitzar alguna cosa" però que "SAS no té temps" en haver de presentar el cessament d'operacions a mitjans del mes de setembre.

HAN INICIAT ACCIONS LEGALS

En octubre del 2007 el comitè d'empresa de la companyia va iniciar les accions legals mitjançant una "demanda de conflicte col·lectiu" -que ja va ser admesa a tràmit per l'Audiència Nacional- "perquè el jutge determini si Spanair i AeBal són dues empreses diferents o són la mateixa", va apuntar Barrera, qui va assenyalar que, probablement, el primer judici sobre aquest assumpte tingui lloc durant el mes de novembre vinent.

L'aerolínia mantenia un "contracte d'exclusivitat" amb Spanair que li impedia mantenir relacions empresarials amb una altra companyia.

Pel que fa a la possibilitat de fer mobilitzacions per aquesta decisió del grup escandinau, el Comitè d'Empresa va anunciar que no ho farà perquè "sabem que tenim la raó" i no volem "donar excuses perquè diguin que donem més problemes".

AeBal va ser creada pels propietaris de Spanair l'any 2000 i, des d'aleshores, la seva producció ha estat vinculada a la d'Spanair, de manera que, fins i tot, existien acords que permetien la mobilitat dels treballadors d'una companyia a una altra en funció de l'antiguitat.

Quan SAS va comprar les dues companyies, segons va indicar el comitè d'empresa, ho va fer mantenint tots els acords existents, tot i això, ara, degut a la crisi del sector generada sobretot per l'increment del preu del petroli, SAS ha decidit "sanejar Spanair ràpidament obviant els acords existents" entre les dues aerolínies.