AMPL.- AENA invertirà un total de 352 milions d'euros en els aeroports de Balears fins l'any 2012

Actualizado: lunes, 2 marzo 2009 19:12

PALMA DE MALLORCA, 2 Mar. (EUROPA PRESS) -

Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) invertirà un total de 352 milions d'euros entre 2009 i 2012 en els aeroports de l'arxipèlag, 240 d'ells es destinaran al palmesà de Son Sant Joan a actuacions, entre d'altres, com són l'ampliació del mòdul C o la construcció d'una plataforma central de l'aeròdrom, que tenen com a principal objectiu millorar les connexions de l'illa i la comoditat dels passatgers i companyies.

En roda de premsa després de visitar les obres que s'estan desenvolupant a Son Sant Joan, el president del Govern, Francesc Antich, ha remarcat que la inversió de l'entitat pública en els aeroports balears entre 2004 i 2012 puja a gairebé 800 milions d'euros, "gairebé 100 milions cada any per millorar l'oferta i posicionament" d'aquests, ha destacat.

Alhora, va avançar que responsables de l'Executiu balear i d'AENA mantindran diferents encontres per tractar altres assumptes com la redacció del futur Pla de Màrqueting de l'aeroport, les noves rutes o la possibilitat d'establir un conveni per "crear nínxols de formació".

Per la seva banda, la presidenta d'AENA, María Encarnación Vivanco, va posar èmfasi en què les taxes aeroportuàries es troben per sota de l'índex de preus de consum (IPC). Sobre aquest aspecte, el màxim representant de l'executiu ha assenyalat que "analitzaran" l'informe que maneja l'entitat pública per a "confrontar-lo amb els nostres estudis".

Així, Vivanco va incidir en què les taxes són "deficitàries" i es troben per "sota de la mitjana europea". A més, ha apuntat que l'"impacte" que posseeixen aquestes pels passatgers "no arriba" als cinc euros de manera que "no és el seu principal cost" i no són "el que frena o no el turisme".

L'ampliació del mòdul C de l'aeroport de Palma puja a 54,3 milions d'euros i té com a objectiu optimitzar l'ús de les seves instal·lacions per albergar les operacions del trànsit hub. Així, el mòdul passarà de tenir deu portes d'embarcament a 33 i, a més, la redistribució permetrà reduir a la meitat la distància entre els controls de seguretat i les portes d'embarcament.

D'altra banda, la construcció de la plataforma central, que tindrà una inversió total de 10,9 milions d'euros, busca millorar la comoditat de passatgers interinsulars i de companyies, així com incrementar la capacitat d'estacionament de les aeronaus. Alhora, està prevista l'ampliació de les sales d'embarcaments remots en el mòdul D i la d'arribades.

PRÒXIMS OBJECTIUS

Durant la trobada, els responsables d'AENA a més van detallar, tant al president del Govern com el delegat de Govern, Ramon Socias, que les línies estratègiques que l'entitat desenvoluparà a l'aeroport de Palma estaran destinades a posicionar-lo com hub direccional, consolidánt-lo com a punt de referència per a les connexions de llarga i mitja distància; així com situar els seus serveis en l'excel·lència de la qualitat i a Son Sant Joan com ciutat aeroportuària, potenciant el desenvolupament de les zones industrials i de passatgers.

Alhora, van tractar altres aspectes mediambientals com la planta de transferència de residus, l'anàlisi de les aigües residuals o el control de les emissions atmosfèriques. A més, van informar que l'aeroport disposa d'un sistema de control d'impacte acústic, un pla d'aïllament acústic i 11 plaques solars.

COGESTIÓ I EDIFICI DE SÓN MOSSON

Preguntat sobre la "treva" sol·licitada per l'Associació per a la Rehabilitació dels Centres Antics (ARCA) a AENA per conservar l'edifici històric de Son Mosson, que es troba al costat del terminal, Antich, ha assenyalat que caldrà veure els documents que existeixen per comprovar si aquest pertany o no al recinte aeroportuari.

D'altra banda, Antich ha assenyalat que durant la trobada no es va parlar sobre la cogestió ja que és un assumpte que cal tractar directament amb el Ministeri de Foment o amb el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero. Sobre aquesta qüestió, Vivanco es va remetre a l'acord aprovat pel consell De ministres el passat dia ú d 'agost i ha destacat que es tracta d'un procés "bastant complex".

Així, va detallar que actualment està "a punt" la creació de la Societat Gestora d'Aeroports i que les comunitats autònomes entraran en el procés quan s'hagi realitzat la separació entre els aeroports, la navegació aèria i s'hi hagi produït el canvi de personal amb la "màxima pau social". Alhora, ha sostingut que el model "no crec que intentés deixar al marge" a l'aeroport palmesà, beneficiant a altres com els de Barcelona o Madrid.

Tot i això, Antich va incidir en què Balears té el "compromís" de Zapatero que s'introduirien en el procés els aeroports balears i ha remarcat que el Govern continuarà "defensant" la cogestió.

Per la seva banda, el delegat del Govern va posar èmfasi en la necessitat d'invertir en els aeroports de les illes ja que constitueixen la primera i l'última imatge que tenen els turistes de Balears. Així, ha assenyalat que el de Son Sant Joan continua perfeccionant-se per tal de "millorar la seva operativitat" i augmentar el nombre de vols que es reben.

Els 352 milions d'euros es destinaran a accions com, a Eivissa, l'ampliació de l'edifici de la terminal, la creació d'una plataforma antiincendis o la implantació del sistema de lectura de matrícules. A més, a l'aeroport de Menorca s'adequarà el camp de vol i l'antiga terminal de càrrega, entre d'altres actuacions.