AMPL.- Els treballadors d'Spanair convoquen una vaga indefinida a partir de la primera setmana d'agost

Actualizado: miércoles, 22 julio 2009 16:52

"Abans que Spanair enterri als treballadors, aquests enterraran a l'aerolínia", afirma CCOO


PALMA DE MALLORCA, 22 Jul. (EUROPA PRESS) -

El Comitè d'Empresa d'Spanair ha anunciat avui una convocatòria de vaga indefinida a partir de la primera setmana d'agost, i que serà comunicada divendres que ve a la Conselleria de Treball, amb la finalitat d'expressar el seu més absolut rebuig a la posició inamovible adoptada per l'empresa, que es nega a negociar els trasllats dels treballadors de Palma a Barcelona. El Comitè d'Empresa xifra en 480 el nombre de treballadors afectats pels trasllats, mentre que l'aerolínia en comptabilitza 382.

"Els treballadors no tenen res que perdre, i perquè els enterrin a ells, ells enterraran Spanair", ha remarcat avui en roda de premsa la representant de CCOO del Sector Aeri, Carmen Díaz de la Jara, qui ha manifestat que la intenció de Spanair és "portar a terme un ERO encobert", una opinió que comparteixen la consellera de Treball, Joana Barceló, i el titular de Mobilitat, Gabriel Vicens.

Així, Díaz de la Jara ha remarcat que les condicions ofertes per l'empresa per executar els trasllats "donen molt poques possibilitats als treballadors perquè aquests puguin traslladar-se a la Ciutat Comtal en condicions acceptables, a causa dels baixos salaris", que oscil·len entre els 800 i els 1.100 euros.

La vaga indefinida ha estat acordada ahir en una Assemblea celebrada per representants d'UGT i CCOO, després de signar l'acta de desacord entre el Comitè d'Empresa i el director de Recursos Humans d'Spanair, Héctor Sandoval. Díaz de la Jara ha avançat que la vaga, que ha estat secundada per unanimitat per tots els treballadors, anirà acompanyada de mobilitzacions, amb la finalitat d'informar als ciutadans de quin és la seva "precària" situació a través del lliurament de tríptics en els centres comercials i aparcaments públics de Palma.

La presidenta del Comitè d'Empresa, Eva Marín, va anunciar que en els pròxims dies, mantindrà reunions amb els treballadors d'Spanair per determinar "quins dies específics" es farà la vaga indefinida, així com les "mesures de pressió" que es portaran a terme, amb la finalitat de "repercutir més en els mitjans de comunicació", de cara a que l'Autoritat Laboral "pugui ajudar-nos a aconseguir els nostres objectius".

D'aquesta manera, el Comitè d'Empresa comunicarà divendres que ve tant a la Conselleria de Treball, com a Spanair, el seu preavís de vaga, de manera que començarà un termini de deu dies perquè els treballadors puguin iniciar la vaga indefinida i decideixin si la porten a terme "durant dies determinats o durant totes les jornades".

CONFLICTE COL·LECTIU DAVANT L'AUDIÈNCIA NACIONAL

D'altra banda, la representant del Sector Aeri de CCOO va anunciar que el Comitè d'Empresa va a interposar judicialment un conflicte col·lectiu davant l'Audiència Nacional demanant la suspensió cautelar dels trasllats, fins que es doni la possibilitat que es puguin negociar amb la direcció de l'aerolínia unes "condicions que millorin les que en aquest moment està aportant Spanair".

De la Jara pretén així que se suspengui el termini d'un mes que els treballadors d'Spanair afectats pels trasllats tenen a partir de demà per decidir si desitgen traslladar-se a Barcelona, tal com els planteja l'aerolínia, o rescindir de "manera voluntària" el seu contracte cobrant una indemnització de 20 dies per any treballat amb un límit de 12 mensualitats, en el marc del "pla estratègic de reestructuració" d'aquesta aerolínia i que, segons el parer dels treballadors, suposa un "ERO camuflat".

Davant aquesta situació, va revelar que el Comitè d'Empresa també ha lliurat un informe a l'Autoritat Laboral, que ha estat abonat per un altre informe de les Conselleries de Treball i Mobilitat, perquè s'aprovi una moratòria de sis mesos, amb la finalitat que els treballadors puguin negociar amb l'aerolínia les condicions dels trasllats, amb una indemnització de 45 dies per any treballat, tenint en compte que es tracta d'un "ERO encobert"

"MATEIXA IMPLICACIÓ QUE AMB EL CASERIO"

Malgrat aquest suport, De la Jara va exigir a la consellera de Treball, Joana Barceló, que tingui amb els treballadors de Spanair "la mateixa implicació" que va tenir amb els utilitzats d'El Caserio, a Menorca, quan perillaven els seus llocs de treball, tenint en compte que "estem davant un desmantellament del sector aeri a Balears", ha postil·lat.

Tot i això, va recalcar que Barceló ja està fent gestions davant de la Direcció General de Treball per intentar mantenir aquesta setmana una reunió amb l'aerolínia, amb la finalitat de "forçar-la" que obri un nou període de negociació amb els treballadors, si bé ha admès no ser molt optimista, respecte que Spanair accepti aquesta proposta, a causa de la "prepotència dels seus nous gestors".

"Sempre els exigiré un poc més als polítics de Balears, però sé que s'estan movent", ha assenyalat la dirigent de CCOO. Per part seva, el representant d'UGT a Balears del Sector Aeri, Llorenç Dolç, ha subratllat que malgrat que en les dues Comunitats existeixen dos Governs del mateix color, el de Catalunya va tenir "més poder i més habilitat" que el de Balears per "convèncer als empresaris", de de cara a adquirir l'aerolínia, després que fos venuda per SAS.

Marín va recalcar que les pretensions d'Spanair són que dels 600 treballadors de Palma, "només es quedin 106 dels departaments de Centre d'Atenció telefònica i vendes especials", mentre que De la Jara va revelar que, actualment, només al voltant de 100 treballadors de la capital balear estarien disposats a traslladar-se a Barcelona, mentre que els 380 restants ho rebutjarien, a causa de les condicions econòmiques ofertes per l'empresa.

"Spanair va a posar en marxa en molt pocs mesos un altre ERO que va a afectar tant a Barcelona com a Madrid, pel que entenem que estan tirant escopinades contra la part més feble, que és la que ha quedat a Palma, que són treballadors amb salaris molt baixos i que no tenen cap possibilitat o molt poques de poder-se traslladar a Barcelona", ha destacat Díaz De la Jara.

NOMÉS AFECTARÀ A SERVEIS GENERALS

A més, ha afegit que el trasllat de tots els treballadors a Barcelona "no garanteix la viabilitat de l'empresa, ni els llocs de treball", i alhora ha confiat que el Ministeri de Foment no estableixi cap servei mínim per a la vaga, tenint en compte que només afectarà als Serveis Generals de Spanair i no al personal de vol.

"Caldria respectar el dret fonamental dels treballadors de poder secundar sense cap tipus de restriccions la vaga", va tancar la representant de CCOO del Sector Aeri, qui ha considerat que si Spanair "ha tingut diners per canviar de logo i pintar tots els avions, també ho tindrà per a un ERO que afecta a més de 400 treballadors".