AMPL.-Mesquida reconeix que el turisme no és un "oasi" i que la crisi podria impactar en el sector

Actualizado: lunes, 6 octubre 2008 21:51

MADRID, 6 Octubre (EUROPA PRESS)

El secretari d'Estat de Turisme, Joan Mesquida, ha reconegut avui que el turisme "no és un oasi dins la situació econòmica" i va destacar que l'evident deteriorament econòmic dels principals mercats emissors, com són Regne Unit, Alemanya, França i Itàlia i la crisi econòmica a Espanya podrien incidir negativament en l'evolució del sector.

De fet, durant la seva compareixença davant la Comissió d'Indústria, Turisme i Comerç a la cambra alta, va destacar l'existència de "cert grau d'incertesa" sobre les perspectives econòmiques del sector vinculat amb l'evolució dels preus del cru, dels tipus d'interès-- pel seu impacte en la renda disponible dels ciutadans-- i finalment, de la confiança dels consumidors.

"Ningú no podia preveure el deteriorament econòmic dels últims nou mesos, i ningú pot preveure què és el que passarà en el futur", va destacar Mesquida, qui va considerar important treballar "preveient la pitjor de les hipòtesis".

Tot i això, va reiterar que la societat ha avançat els últims anys, i fruit d'aquest avanç existeix actualment un factor psicològic que beneficia el sector turístic, i és el fet de què els ciutadans "prefereixen ajornar altres decisions de despesa que renunciar a les seves vacances".

Mesquida va precisar, tot i això, que el turisme ha resistit molt millor la situació de deteriorament econòmic gràcies a la projecció de futur que s'ha tingut els últims anys.

A més, va recordar que en situacions de crisis s'estén al "catastrofisme", i va assenyalar que tot i que després de l'atemptat de l'11-S les previsions apuntaven a un gran deteriorament de la indústria turística, l'afectació final va ser "molt inferior al que alguns ja havien pronosticat".

D'altra banda, va recordar que les empreses vinculades amb el sector estan enfortides i per tant "en millors condicions per enfrontar situacions adverses", i va recalcar que el sector ha viscut altres vegades "moments complicats" dels quals sempre "n'ha sortit enfortit" a causa de la seva solidesa.

El Secretari d'Estat va fer balanç de les dades dels últims vuit mesos i va reconèixer que les xifres indiquen que hi va haver quatre mesos " de pujada i altres quatre "de baixada", tot i això, es va mostrar optimista pel que fa al futur i es va encomanar al 'full de ruta' del Pla Turisme 2020, que ha iniciat la seva aplicació en 2008.

"El sector turístic ha tingut la capacitat de projectar amb vista al futur", va destacar, mostrant la seva confiança en el "lideratge" consolidat en el sector, que el fa mantenir-se molt per sobre dels seus més immediats competidors, havent rebut 59 milions de turistes el 2007 .

XINA I RÚSSIA, GRANS OBJECTIUS.

Mesquida va enumerar i va oferir una explicació sobre totes les iniciatives que s'estan portant a terme des de Turespaña per dinamitzar el sector i fer-lo, així, més competitiu, i entre elles va destacar el programa 'Winter in Spain', que intenta atreure turistes de certa edat al nostre país en temporada tradicionalment baixa i en llargues distàncies en instal·lacions hoteleres.

"L'objectiu és que durant el primer trimestre hàgim rebut ja els primers turistes acollits al programa", va recalcar Mesquida, qui també va recordar l'impuls d'activitats de promoció d'Espanya com destí en mercats europeus i en especial en mercats emergents.

Especial menció van merèixer països com Rússia, que constitueix una regió "amb enorme potencial" ja que durant els set primers mesos de l'any van arribar a Espanya 267.805 turistes russos, un 14,4 % que en el mateix període de l'exercici precedent. Es tracta d'un turisme d'elevat poder adquisitiu, de llarga estada i que persegueix sol i platja, per tant resulta "molt interessant". Altres països en els quals interessa fomentar el turisme són la Xina, Índia i altres països com les repúbliques ex soviètiques.

"la Xina té un gran potencial a llarg termini", va destacar Mesquida, qui va agregar que en una segona fase de desenvolupament del turisme xinès Espanya podria ser un destí important per al país, ciutadans del qual s'afanyen més ara en cercar destinacions propers a la seva geografia.

Tot això, va incidir, sense descuidar els mercats emissors tradicionals i sense menyscabar altres països en els quals s'ha de promocionar Espanya, com els Estats Units, on, segons va destacar Mesquida, s'està fent un gran esforç i actualment hi ha un programa de televisió en una emissora molt coneguda que promociona la cultura i la cuina espanyola, conduït per l'actriu Gwyneth Paltrow.

El Secretari d'Estat de Turisme va recordar l'existència d'altres iniciatives com el Pla Renovi, pel que s'impulsa la renovació d'infraestructures a través d'instruments de condicions avantatjoses, i el programa de requalificació i modernització de destinacions madurs --amb actuacions a la Platja de Palma, la Costa del Sol Occidental i San Bartolomé de Tirajana--.

D'altra banda, Mesquida va destacar la importància d'iniciatives com la difusió de la 'Q' de qualitat turística, i el de 'Qualitat Percebuda', que inclouen els projectes 'Cultura del Detall' i 'Embelliment de destinacions' per millorar l'atenció als turistes i la percepció que aquests tenen al nostre país.

NOVES TECNOLOGIES

D'altra banda, Mesquida va detallar les iniciatives destinades a millorar la difusió en línia de l'oferta turística espanyola i a millorar l'atenció al turista i va destacar la posada en marxa d'una nova versió del portal de turisme espanyol, www.spain.info, contingut de la qual es publicarà de manera simultània en múltiples llocs i en l'idioma de cada mercat.

A més, va destacar la importància de la instal·lació del Sistema CRM --Customer Relationship Management--, que permetrà conèixer més de prop els gustos del turista i que es convertirà en una gran base de dades.