Antich qualifica de "cita històrica" l'autorització del conveni ferroviari que estendrà el tren fins a Alcúdia i Artà

Actualizado: jueves, 24 julio 2008 20:23

PALMA DE MALLORCA, 24 de juliol (EUROPA PRESS)

El president del Govern, Francesc Antich, va qualificar avui de "cita històrica" l'autorització per part del Consell de Ministres del conveni ferroviari, que preveu una inversió de 443,7 milions d'euros entre el 2008 i el 2011 i que, segons va subratllar, permetrà estendre la línia de tren fins a Alcúdia, Artà o Cala Ratjada.

En una roda de premsa, Antich va afirmar que la firma d'aquest conveni serà "ràpida" i va anunciar que el Govern també aportarà 60 milions d'euros, dels quals el 40 % procedeixen de fons europeus, amb la finalitat de fer les obres de desdoblament de la línia Inca-Enllaç, que seran adjudicades a final d'aquest mes, així com electrificar totes les línies, complementar els passos a nivell previstos a l'acord i emprendre un pla de millores de les estacions.

Per la seva banda, el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, va detallar que en el marc del conveni, es destinaran 190 milions d'euros per a la línia Manacor-Artà i per fer l'estudi de de cara a estendre el ferrocarril fins a Cala Ratjada.

D'altra banda, va assenyalar que 92 milions d'euros aniran dirigits a crear la línia Sa Pobla-Alcúdia, mentre que es destinaran 38 milions d'euros per a l'adquisició de noves unitats elèctriques per a la línia Manacor-Artà, el projecte bàsic de la qual "estarà finalitzat abans de finalitzar l'estiu".

Alhora, va afegir que l'ampliació de tallers en Son Rullan tindrà un pressupost de 10,2 milions d'euros, mentre que el conveni preveu una inversió de 55 milions d'euros per a l'adquisició de noves unitats tractores elèctriques per a la línia Palma-Inca.

Vicens va apuntar que també es destinaran 14 milions d'euros per al servei de telecomunicacions i per a l'automatització dels passos a nivell, així com 1 milió d'euros per a la compra de terrenys, 22,6 milions d'euros per a la supressió de passos a nivell i 20,8 milions per a la construcció de tallers.

El conseller va expressar la seva "satisfacció" per aquest conveni que serà "molt avantatjós" per a Balears, tenint en compte que a diferència del que passa en el conveni de carreteres, el Govern serà l'encarregat de redactar els estudis i licitar i vigilar les obres, si bé va precisar que es crearà una Comissió Mixta de Control entre la Comunitat i l'Estat.

Vicens va confirmar que durant el 2008, Balears rebrà 3 milions d'euros, mentre que en 2009 percebrà 25 milions, de manera que entre el 2010 i el 2011, l'executiu central aportarà a l'arxipèlag el "gruixut de la inversió", ja que durant aquests dos últims anys serà quan comencin les obres.

Respecte al tramvia, Antich ha reconegut que el conveni ferroviari no preveu cap partida econòmica per a aquesta infraestructura, pel que va subratllar que el Govern continuarà negociant amb l'Estat un conveni específic per a aquest mitjà de transport. Alhora, va anunciar que l'executiu també té previst començar en 2009 a negociar amb el Govern espanyol la firma de convenis en matèria de transport per a la resta d'illes, que no estarien relacionats amb el tren.

(HAURÀ AMPLIACIÓ)