El Consell de Ministres dóna 'llum verda' al procés de privatització parcial d'AENA

Actualizado: viernes, 1 agosto 2008 20:33

El capital privat podrà tenir fins al 30 per cent de la filial aeroportuària d'AENA, ens que el Govern valora en 30.000 milions d'euros


MADRID, 1 Ago. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Ministres va aprovar avui el procés de privatització parcial d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), ha informat avui la vicepresidenta primera del Govern, María Teresa Fernández de la Vega.

En el marc del nou model de gestió de l'ens públic, quina durada estimada és d'"un mínim de dos" anys, el Govern té previst crear una nova societat per a la gestió dels aeroports en la qual donarà cabuda fins al 30 per cent al capital privat i en aquells aeroports on se superin els 30 milions de passatgers, cas de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, es donarà entrada a les comunitats autònomes.

Pel que fa a la navegació aèria, el Govern crearà una nova entitat pública de tal manera que quedarà separada de la gestió aeroportuària. "AENA es manté com a entitat pública empresarial estatal, amb una separació clara entre la navegació aèria i la gestió aeroportuària", explica el Govern.

La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, que va sol·licitar una compareixença al Congrés per informar sobre aquest nou model, va explicar en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres que l'objectiu d'aquest canvi és "garantir la seguretat i la qualitat del servei", així com acostar-se a la consecució de l'espai únic europeu, tenint en compte que els aeroports seguiran funcionant com una xarxa.

Concretament, la nova societat estatal encarregada de la gestió dels aeroports de l'Estat tindrà un capital al 100 per cent d'AENA, que després anirà donant entrada al capital privat a poc a poc, fins a un percentatge màxim del 30 per cent, a través d'un sistema que serà recomanat per un banc de negocis -quina identitat no va revelar- i que està realitzant un estudi del projecte, i aprovat pel Govern.

Sobre aquesta qüestió, la ministra de Foment va indicar que el valor global d'AENA és de 30.000 milions d'euros, dels quals uns 23.000 milions corresponen a fons propis i uns 7.000 milions d'euros a endeutament. Álvarez va puntualitzar que a l'hora de donar cabuda al capital privat, es tindran en compte estar característiques.

L'ens espanyol va arribar l'any passat els 210 milions de passatgers, amb 2.500 operacions. Unes 6.200 empreses treballen per a AENA, que té 140.000 treballadors, dels quals 12.000 són d'AENA, a més de generar 430.000 llocs de treball indirectes. "Les dades avalen l'eficàcia d' aquesta gestió", va recalcar la ministra de Foment.

MADRID I CATALUNYA PODRAN ENTRAR A BARAJAS I EL PRAT

El Govern va indicar que en aquells aeroports " la gestió és especialment complexa, donats els nivells de volum del trànsit en el conjunt aeroportuari" -els que superin els 30 milions de passatgers- permetrà l'entrada en la gestió de les comunitats autònomes.

Sobre aquesta qüestió, Álvarez va puntualitzar que els únics aeroports que compleixen a Espanya amb aquest requisit són els dos 'hubs' --centres d'interconnexió de vols-- de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, de manera que l'executiu madrileny i la Generalitat catalana seran els únics governs autònoms que tindran accés a la gestió aeroportuària.

Tot i això, la ministra de Foment no va detallar la participació que podrien arribar les comunitats autònomes. "És molt prematur, perquè ara hem aprovat el model general i ara cal desenvolupar-lo", va recalcar Álvarez.

La ministra de Foment va considerar que amb aquest nou model de negoci es dóna entrada tant a la iniciativa privada com les comunitats autònomes, però l'Estat podrà seguir mantenint "la majoria en totes les societats que articulen el model", fet que permet . A més, la creació d'una nova societat permet mantenir la gestió en xarxa i acostar-se al 'cel únic europeu'.