Don Pedro.- El Govern manté que decidirà d'acord amb criteris ambientals si reflota el vaixell

Actualizado: viernes, 11 julio 2008 21:40

EIVISSA, 11 de Juliol (EUROPA PRESS)

La consellera d'Interior, Maria Ángeles Leciñena, ha afirmat avui que la decisió de reflotar o no el Don Pedro, enfonsat davant de les costes d'Eivissa fa un any, serà acatada per les administracions quan els tècnics que analitzen les dues possibilitats decideixin quina és la més adequada, d'acord amb "criteris de protecció mediambiental".

A dia d'avui, va exposar la consellera, un equip d'experts estudia que perjudicis podria tenir deixar el preci en el fons del mar d'Eivissa, i quins podrien ser els perills d'extreure un mercant "vetust" i que en el seu moment no només va patir una ampliació sinó que també té una sèrie d'obertures efectuades per extreure el seu combustible.

L'impacte que tindria per al mig un possible refloti "amb accions com trossejar-lo" són algunes de les premisses que s'estan abordant per part del Ministeri de Medi Ambient, la naviliera implicada, Iscomar, la resta d'administracions i entitats implicades a la Comissió creada amb aquest fi, segons va exposar la consellera.

Als últims dies l'empresa contractada per fer els estudis de la zona concloïa les seves tasques tot i que no serà fins a setembre quan una comissió conjunta analitzi els informes resultants d'aquestes tasques i faci pública la seva decisió final.

UN ANY DEL DON PEDRO

Avui es compleix un any de l'enfonsament del mercant de 115 metres d'eslora 'Don Pedro'. Succés que el president del Consell Insular d'Eivissa, Xico Tarrés, considera només és possible atribuir-lo "a un error humà" i que es produïa de matinada, a una milla del port d'Eivissa, i amb 20 persones a bord que van haver de ser ateses pels serveis sanitaris.

No serà fins al pròxim 28 de Juliol quan es coneguin més dades sobre les causes d'aquest incident, ja que el cas està en fase d'instrucció, i el procés es troba recollint les declaracions dels testimonis. També continua pendent la reclamació penal interposada per diferents administracions i entitats com el Govern Balear, que han sol·licitat a l'empresa una quantia que supera el milió d'euros per les accions que van haver d'executar-se, segons va recordar avui en declaracions a Europa Press el conseller de presidència del Govern Balear, Albert Moragues.

Moragues va recordar la intervenció que van haver de sufragar les administracions de les illes per desplegar a Eivissa un operatiu d'emergència en el qual van participar la Direcció General d'Emergències del Govern Balear, Salvament Marítim, Capitania Marítima, la Conselleria de Medi Ambient, així com les Policies Locals de diversos ajuntaments, Guàrdia Civil i empreses privades eivissenques per al trasllat de material del vaixell sinistrat a la costa.

La taca de combustible abocament després de l'enfonsament del vaixell "Don Pedro" d'Iscomar va arribar a la costa eivissenca en la nit de l'11 de juliol provocant el tancament de la platja de Talamanca, la sorra i riba de la qual van quedar quallades de restes de carburant, i va afectar també a altres dues platges del municipi, les de Figueretes i Platja d'en Bossa. Això sí no assolí el Parc Natural de Ses Salines gràcies als quilòmetres de barreres de contenció disposats.

Durant les tasques que es van succeir es van desplaçar a les Pitiüses no només el president del Govern Balear, Francesc Antich, i el delegat de Govern, Ramón Socías, sinó també les llavors ministres de Foment i Medi Ambient, Magdalena Álvarez i Cristina Narbona, així com el president del Partit Popular en l'àmbit nacional, Mariano Rajoy.

MÉS DE 300 TONES DE RESIDUS

Aquestes actuacions van suposar l'extracció de més de 300 tones de residus, que contenien restes de carburant, unit a l'eliminació de la resta d'elements sòlids del preci que presentaven riscos de contaminació, la qual cosa va suposar l'extracció i absorció de més del 92 % durant les tasques de descontaminació. Unes dades que mai s'havien obtingut sobre aquesta qüestió en una acció d'aquest calibre i que van significar, a més, la concessió d'un premi a les administracions implicades per la seva efectivitat, tal com va recordar la consellera d'Interior.

Per part seva la presenta d'Amics de la Terra, Hazel Morgan, va afirmar que l'esmentada actuació va servir "perquè ara estiguem verdaderament preparats per actuar en aquest tipus d'incidents". Això sí va mostrar el seu desacord amb la consellera al desconfiar que la decisió de refloti o no del preci "no depengui tant de criteris mediambientals sinó econòmics".

Morgan va afirmar que l'asseguradora advocarà per emprendre l'acció més rendible i va recriminar, a més, a Iscomar que no declarés part dels residus tòxics que portava el mercant quan es va enfonsar. Les causes del naufragi van estar fora també de "tota normalitat" segons Morgan ja que "sembla impossible que un capità amb tanta experiència protagonitzés aquest succés".

Alhora algunes agrupacions ecologistes com Greenpeace o Adena han sumat les seves forces i han denunciat a la naviliera per un possible delicte ecològic. Totes elles coincideixen a exigir el seu refloti perquè considera que mig ambients "sans" com el d'Eivissa no poden convertir-se en "escombriaires". Alhora, tal com va apuntar el portaveu del programa marí d 'Adena, José Luis García, encara s'ha estudiar la verdadera afecció d'aquest succés sobre el fons marí.

García va agregar que l'enfonsament del 'Don Pedro' va ser el cinquè que s'ha produït en les costes espanyoles només el 2007 causa per la qual va afegir "les empresa han d'afrontar les responsabilitats mediambientals i la seguretat en tota mena d'operacions davant de l'increment del nombre d'embarcacions i de l'ús intensiu d'aquestes vies".

EMPRESARIS AFECTATS

El president de la Petita i Mitjana Empresa d'Eivissa i Formentera, que aglutina a tots aquests sectors, Mariano Riera, va recordar que són més de 30 les empreses que ja han quantificat i efectuat les seves reclamacions a l'Oficina de Reclamacions disposada pel Consell Insular d'Eivissa, i que va haver turistes que van cancel·lar les seves vacances a l'illa davant del temor que aquest succés es convertís en un segon 'Prestige'.

Restaurants, hamaquers, hotels i empreses de lloguer d'embarcacions han reclamat importants quanties Iscomar derivades d'aquells fets.

El consorci IP&P Britannia, amb el qual la naviliera té contractat l'assegurança, podria haver de fer front a un cost de més de 20 milions d'euros.