Els ritmes ètnics tornen aquest estiu a la Plaza Weyler de Palma de la mà de 'Diversons-Música per a la integració'

Actualizado: martes, 23 junio 2009 13:27

L'Obra Social de la Caixa organitza cinc concerts entre juliol i setembre de música sefardita, l'Argentina, algeriana i brasilera


PALMA DE MALLORCA, 23 Jun. (EUROPA PRESS) -

Els ritmes ètnics tornen aquest estiu a la Plaza Weyler de Palma de la mà del cicle 'Diversons-Música per a la integració' organitzat per l'Obra Social de la Caixa, que permetrà gaudir durant cinc dijous entre juliol i setembre de concerts de música sefardita, argentina, algeriana i brasilera.

Mitjançant aquesta iniciativa, impulsada des del 2005 a tot l'Estat, la Caixa pretén, a través de la música, fomentar l'intercanvi i la convivència entre les diferents cultures i tradicions establertes a Espanya, tant els nacionals, com les que procedeixen d'altres països.

Així, aquests concerts ofereixen l'oportunitat de conèixer en directe les tradicions musicals més variades a través d'artistes de diferents cultures que resideixen a Espanya. Abans de les actuacions que se celebraran a Palma, el municipi mallorquí de Pollença ja va acollir un avançament de 'Diversons-Música per a la integració' el passat 19 de juny amb la formació de cançó sefardita 'Yardém', mentre que divendres que ve actuarà a la Plaça Major d'aquesta població el grup de jazz llatí 'Cu-Bop'.

Aquesta formació, procedent de Madrid i liderada pel pianista Luis 'Tito' Poyatos, farà un homenatge als grans creadors del latin-jazz, com Dizzy Gillespie, Paquito d'Rivera i Mario Bauzá, entre d'altres, a través d'un equilibri entre les percussions i els vents, entre la tècnica i la passió i entre la precisió i la improvisació.

Després, el cicle de música ètnica es traslladarà a la plaça Weyler de Palma, on el dijous 9 de juliol, a partir de les 19.00 hores, la formació 'Yardém', creada el 2006, i composta per Francisca López (veu), Pacoseco (guitarra i percussions) i Patricia Ramos (violí), amb la finalitat d'interpretar música sefardita, que és el punt de trobada entre l'idil·li castellà, la tradició jueva i la musicalitat andalusí.

D'aquesta manera, aquesta agrupació, que ja ha gravat dos discos, recuperarà durant la seva actuació les cançons dels músics jueus tant en les corts cristianes, com en les musulmanes de la Sefarad medieval, que, després, van recórrer tots els racons del Mar Mediterrània, des de Fes fins a Istanbul, després de la diàspora forçada pels Reis Catòlics.

A continuació, el dijous 23 de juliol, actuarà a les 19.00 hores el grup 'Deschave, format per quatre músics argentins Walter Lusarreta (guitarra), Sergio Menem (violoncel), Pablo Frank (sota) i Ana Piquer (veu), els qui a més de al tango, també s'aproximen a altres ritmes com la milonga o la chacarera.

Les interpretacions d'aquesta agrupació, que es va crear en 2003, busquen sorprendre a l'espectador oferint nous acords i arranjaments que connecten l'herència del tango amb el moment actual. Per aquesta raó, aquest grup va elegir per identificar-se la paraula 'deschavar', que significa explicar alguna cosa ocult produint sorpresa.

MÚSICA ALGERIANA I BRASILERA

El cicle de música ètnica prosseguirà a la Plaça Weyler el dijous 6 d'agost a les 19.00 hores amb la cantant algeriana Neila Benbey, qui resideix a Barcelona des de 1994 i que des que era petita ja tenia interès per la música, si bé no ha estat fins al seu instalació a la capital catalana quan s'ha plantejat convertir-se en cantant professional.

Així, ha treballat amb el kurd Gani Mirzo o el pianista Carles Santos, mentre que també ha participat en projectes com Suk o Meridiana Trio. Ara, amb la companyia de Raúl Costafreda (guitarra) i Ernesto Briceño (violí) ha decidit iniciar una carrera solista que li permet relluir el seu sensual veu.

Després dels ritmes del Nord d'Àfrica serà el torn de la samba, la bossa nova i el flamenc amb el grup 'Saravacalé', que actuarà a Palma el dijous 20 d'agost a les 19.00 hores, amb una barreja de sons, fruit dels diferents orígens i influències dels seus set components, Carolina Delleva (veu), Irene Atienza (veu), Darío Campos (guitarra), Juan Manuel Moreno (piano), Valquiria Plaza (percussió brasilera), Pablo Campos (percussió flamenca) i Daniel Matos (sota).

En actiu des de 2007, aquest septet proposa el repte de construir un pont de comunicació entre el flamenc i la bossa nova, fet que suposa una aposta arriscada tenint en compte que es tracta de dues músiques en les quals el paper de la guitarra és molt rellevant i els tractaments melòdics desenvolupats amb l'instrument molt especials.

Així, es tracta d'un treball de reunió i coneixement entre llenguatges, temàtiques, harmonies i ritmes, ja sigui des de composicions pròpies en les que conflueixen elements flamencs i brasilers o des de la revisió aflamencada de clàssics de la bossa nova com 'Berimbau' o 'Cant de Ossanha'.

Finalment, l'agrupació brasilera 'Euclydes Mattos Trio' posarà el colofó a 'Diversons-Música per a la integració' el 17 de setembre a les 19.00 hores, amb un concert en el qual es barrejaran amb energia i sensibilitat sons de la música clàssica, el jazz i els ritmes brasilers.

El trio, format per Lionel Mortola (contrabaix) i Daniel Levy (bateria), està liderat per Euclydes Mattos (veu i guitarra), qui va néixer a la ciutat brasilera de Santos i que és professional de la música des dels 14 anys, sent un dels continuadors dels cantants de bossa nova Joâo Gilberto i Tom Jobim i del guitarrista Baden Powell.