Expert proposa que es busqui un emplaçament alternatiu per a l'ampliació del Port de Palma

Actualizado: miércoles, 11 marzo 2009 16:13

El president de Feteia-OLT considera que la capital balear ha d'elegir si vol o no una infraestructura industrial


PALMA DE MALLORCA, 11 Mar. (EUROPA PRESS) -

L'emplaçament de la gran ampliació prevista pel Port de Palma podria ubicar-se en algun lloc alternatiu de l'illa de Mallorca, davant la disjuntiva de ser un port urbà integrat a la ciutat, o bé, un industrial dedicat al tràfic de mercaderies. En el primer cas, s'afavoreix l'activitat turística --que suposa el 80% del PIB balear--, mentre que en el segon es perjudica la seva evolució amb vista al futur.

Així ho va raonar, en declaracions realitzades a Europa Press, el president d'Spanish Federation of Freight Logistics and Transportation Organization (Feteia-OLT), Enric Ticó, durant la jornada 'Debat sobre el futur de les infraestructures a les Illes Balears i l'Euroregió de l'Arc Mediterrània', a la qual hi van assistir els consellers d'Economia, Hisenda, i Innovació, Carles Manera, i de Mobilitat i Territori, Gabriel Vicens.

En la trobada, que acull avui la Cambra de Comerç de Mallorca, l'expert ha ofert la dissertació 'L'estratègia mediterrània per al transport', en què va exposar que, si Palma pretén seguir sent una ciutat de serveis i turística, l'ampliació prevista "no és la millor opció" i, si no es troba una alternativa, "cal buscar la possibilitat que sigui menys molesta" per a la resta d'activitats, seguint criteris "sostenibles i d'equilibri", ha subratllat.

Per a Ticó, convidat a l'acte per l'Institut d'Economia i Empresa Ignasi Villalonga, en aquest cas "hauria d'haver un debat profund sobre si la fórmula que s'ha decidit és la solució, o bé, si caldria activar algun altre port a l'illa", va avançar. I, sobre aquesta qüestió, va manifestar els seus dubtes sobre la possibilitat que Alcúdia fos una bona alternativa, a causa de la seva ubicació geogràfica i els corrents marins que l'afecten.

Així, cap plantejar-se si les taxes que apliquen els ports de Balears, que no són lliurement fixades, corresponen a un sistema "que ens permetrà seguir creixent o que més aviat ens frenarà", pel que ha considerat que cal "anar prenent decisions sobre aquesta qüestió", que afectaran també al trànsit dels grans creuers, un negoci cada vegada més important per a les illes.

El màxim responsable de Feteia-OLT es va mostrar partidari d'adoptar en cada port les "decisions correctes" i això no afecta només a la creació d'infraestructures, sinó a la seva explotació. En aquesta línia, ha recordat que les taxes dels ports de Balears estan "lleugerament per sobre" de les quals s'apliquen a la Unió Europea; tot i que, d'altra banda va descartar que es realitzi una "rebaixa generalitzada" de les quantitats establertes.

CANVIS EN EL TRÀNSIT MARÍTIM

Es tracta d'un desequilibri que, a més, es troba ara amb un repte important, la futura ampliació del Canal de Panamà, que pot suposar un canvi molt important en el tràfic dels grans vaixells portacontenidors. Fenomen que hauran de conjugar amb un procés de desenvolupament del transport "sensiblement diferent a la de la resta d'Europa, a causa de a les restriccions que troben" pel seu caràcter insular, ha precisat.

En la jornada d'avui, que ha estat inaugurada pels dos consellers del Govern, també intervenen el president del Cercle d'Economia de Mallorca, Alexandre Forcades; el catedràtic de l'Escola Nàutica de la Universitat Politècnica de Catalunya, Lluís Berenguer; a més, al llarg de la mateixa, es van presentar les conclusions del 'Llibre blanc de les infraestructures de l'Euroregió de l'Arc Mediterrània', elaborat durant els últims dos anys.