El Govern obligarà a tots els centres públics a assumir uns compromisos de serveis de qualitat amb la ciutadania

Actualizado: lunes, 31 agosto 2009 18:45

PALMA DE MALLORCA, 31 Ago. (EUROPA PRESS) -

Balears és la primera Comunitat Autònoma en què el seu Govern obligarà a les xarxes de centres públics a assumir, abans del 9 de juliol del 2010, uns compromisos de serveis mínims de qualitat amb els ciutadans, amb la finalitat que aquests coneguin perfectament quins serveis tenen dret a rebre per part de l'administració, perquè, en el cas que no es compleixin, puguin presentar la seva corresponent queixa.

Per a això, els 834 centres públics de les illes hauran de disposar d'una carta marc de referència en la qual es facin públics els compromisos d'uns estàndards mínims de qualitat dels serveis que l'Administració assumeix amb la ciutadania i que haurà d'estar exposada al públic.

En una roda de premsa, el conseller de presidència, Albert Moragues, ha destacat que, a partir d'ara i en base al Decret 37/2009 aprovat pel Govern el passat 26 de juny, les 32 xarxes de centres públics de l'arxipèlag estaran obligats per primera vegada a assumir uns paràmetres de qualitat amb els usuaris.

"És un repte que tindrem dificultats per complir, ja que s'intentarà canviar la rutina en les oficines públiques d'atenció al ciutadà i s'apostarà per la innovació per millorar el servei", ha destacat Moragues, qui ha remarcat que l'esmentada carta marc permetrà als ciutadans "exigir a l'administració pública el compliment dels seus compromisos recollits per escrit".

Així, ha explicat que mitjançant aquesta iniciativa, pionera a Espanya, s'impedirà que hi hagi problemes en els serveis que l'administració ofereix a la ciutadania, com els "reiterats incompliments" de l'horari que es produeix en algunes oficines d'atenció al públic, que tanquen abans de temps.

D'aquesta manera, va detallar que en l'esmentada carta, que estarà publicada en la pàgina web dels serveis públics, així com en diversos cartells que es col·locaran en tots els centres d'atenció ciutadana, es donaran a conèixer, entre d'altres qüestions, els horaris d'atenció al públic, perquè, en el cas que no es compleixin, els ciutadans puguin presentar una reclamació.

En aquest sentit, ha apuntat que totes les queixes dels ciutadans seran estudiades, de manera que si d'elles es derivés un incompliment de la Llei de Funció Pública per part d'alguns funcionaris, el Govern procediria a obrir un expedient sancionador en contra dels responsables de l'organització del centre públic afectat.

Actualment, Moragues va revelar que un total de 152 dels 834 centres públics de les Balears ja té una carta en la qual s'especifiquen tots els serveis que ofereixen als ciutadans, de manera que la resta haurà d'elaborar aquest document abans del 9 de juliol del 2010.

CONTROL INTERN I EXTERN

Per la seva banda, el director general de Qualitat dels Serveis, Fernando Monar, ha subratllat que les esmentades cartes de serveis també suposen un control intern per part dels propis centres públics i un altre extern per part del seu departament, amb la finalitat de determinar si s'han complert tots els compromisos assumits.

"Aquest instrument ha suposat una petitíssima revolució en l'estructura organitzativa dels centres públics que ja han publicat una carta de serveis", com la Xarxa Infojove i Ports de les Illes Balears, ha destacat, i alhora ha assenyalat que les cartes també "obren la porta" que en un futur es "simplifiquin" els processos administratius i "es millorin els temps de resposta".