Iberia va perdre 441.000 euros fins al març per la despesa en cru, davant del benefici de 12,2 milions

Actualizado: miércoles, 14 mayo 2008 11:27

Redueix la seva oferta domèstica un 13% fins a l'abril degut a la competència de l'AVE en les connexions que uneixen Madrid amb Màlaga i Barcelona

MADRID, 14 Maig. (EUROPA PRESS) -

Iberia va registrar una pèrdua neta de 441.000 euros en el primer trimestre de l'any, davant del benefici net de 12,23 milions d'euros aconseguit en el mateix període d'exercici anterior, degut sobretot a l'augment de la despesa en combustible, ha informat avui la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

El benefici d'explotació abans d'impostos, interessos, amortitzacions i lloguers de flota (Ebitdar) es va situar en 124 milions d'euros, un 29% menys sobre l'obtingut en el primer trimestre de l'any passat.

El resultat de les operacions d'aquest període també va ser negatiu, amb 6,6 milions de pèrdues, per l'escalada del preu del cru i "l'excepcional comportament dels ingressos en el primer trimestre del 2007", davant de la xifra positiva de 13,9 milions del primer trimestre del 2007.

L'aerolínia presidida per Fernando Conte va situar la seva facturació neta en 1.250 milions d'euros, un 0,9% inferior a l'import net de volum de negoci registrat en el primer trimestre del 2007. Per part seva, el total d'ingressos de les operacions del grup --inclosos els ingressos per vendes d'actius-- es van apuntar un descens del 0,4%, fins a situar-se en 1.304 milions.

Gairebé el 77% del total d'ingressos, 1.003,2 milions d'euros, va correspondre als generats per transport de passatgers i càrrega, que es van reduir un 2,3%. A la resta dels ingressos, destaca l'increment de la facturació per serveis d'assistència tècnica a companyies aèries, amb una pujada del 9,3%, "com a conseqüència del major número i valor dels treballs de motors per a altres aerolínies" i els ingressos de càrrega, que també es van elevar, en un 4,9%, gràcies a l'augment de l'ingrés mitjà per tona-quilòmetre transportada.

Per contra, els ingressos pel negoci de serveis de terra --assistència en terra a avions-- es van veure reduïts en un 4,6% fins a 60 milions degut al descens de volum d'activitat per a terceres companyia i a la pressió sobre l'ingrés unitari.

DESPESA PER COMBUSTIBLE ES DISPARA UN 25%.

Les despeses de la companyia es van elevar en el primer trimestre fins a 1.332 milions d'euros, el que es tradueix en un 2,4% més. El combustible per als avions es va portar una partida de 327,4 milions d'euros, fet que suposa una pujada del 25,6% respecte a la destinada en el mateix trimestre de l'any anterior.

En els tres primers mesos del 2007 Iberia va gastar 260 milions en cru, el que va suposar tan sols un 1,2% més que el que va destinar en el mateix trimestre de l'any anterior. La despesa per combustible va representar en aquest primer trimestre el 24,6% del conjunt dels costos d'explotació de la firma.

El preu mitjà del barril de Brent en els mercats va sobrepassar els 100 dòlars el març i la seva cotització mitjana en el primer trimestre va superar en més d'un 65% a la del mateix període de l'any anterior, si bé la depreciació del dòlar va compensar aproximadament un terç de l'impacte d'aquest increment.

La pujada del preu del querosè de l'aviació en dòlars després de cobertures va suposar un augment de la despesa de 100 milions d'euros, que va ser parcialment compensat per un menor consum unitari, per la major eficiència de les flota i per l'efecte positiu de la depreciació del dòlar.

El procés de reestructuració de la xarxa de vols i el compliment de la major part de les altres iniciatives definides en el Pla Director 2006/08 van ser elements clau per esmorteir l'impacte de la pujada del querosè. Així, exclòs el combustible, el cost d'explotació unitari va disminuir un 4,8%.

PASSATGERS FINS A L'ABRIL

Iberia va incrementar un 1,5% la seva oferta --seients per quilòmetre oferts (AKO)-- en els primers quatre mesos, concentrant únicament el descens de capacitat en les connexions domèstiques, amb una baixada del 13,4%.

En aquest segment, Iberia va situar la seva ocupació fins a l'abril en el 70%, 1,1 punts percentuals per sota de l'any anterior, en part degut a la posada en marxa de noves línies ferroviàries d'alta velocitat (que uneixen Madrid amb Màlaga des de finals de desembre, i amb Barcelona a partir del 20 de febrer). L'ingrés mitjà per AKO va disminuir un 1,7% en aquesta xarxa.

Paral·lelament, el tràfic d'Iberia mesurat en termes de demanda --passatgers per quilòmetre transportats (PKT)-- va créixer fins a l'abril un 0,5%, amb un increment del 3,1% en el segment de llarg ràdio i del 4,6% en el mitjà ràdio.

Pel que fa al factor d'ocupació registrat per Iberia en els diferents segments en els quatre primers mesos, destaca el descens global de 0,8 punts percentuals, fins al 79,2%, mentre que en concret tan sols les rutes de mitjà ràdio van experimentar una ocupació més gran, amb 0,7 punts percentuals més. En les línies de llarg ràdio també va caure el factor d'ocupació en 1,9 punts percentuals, fins al 86%.

Segons recorda l'aerolínia, les estadístiques de la indústria del transport aeri mostren una desacceleració del creixement de la demanda mundial des de finals del 2007. Així, el trànsit agregat de les companyies de l'Associació d'Aerolínies Europees (AEA) va augmentar un 3,9% en el primer trimestre del 2008 (davant d'un 5,1% en el conjunt del 2007 i un 5,9% en el primer trimestre d'aquest any), i el coeficient d'ocupació mitjà va empitjorar en un punt percentual, a pesar del diferent calendari de Setmana Santa i de comptar febrer amb un dia més aquest any.