L'Ajuntament de Palma posa en marxa el servei d'aparcacotxes municipals, que no cobren propines

Actualizado: viernes, 27 febrero 2009 14:52

Es tracta d'una experiència pilot que es desenvoluparà durant sis mesos i que és pionera a Espanya, segons Grosske


PALMA DE MALLORCA, 27 Feb. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Palma de Mallorca va posar en marxa aquesta setmana el nou servei d'aparcacotxes municipals, que no cobren propines i vénen a substituir als quals des de fa anys desenvolupen aquesta activitat de manera "alegal" en les principals places i carrers de la capital balear, com a mínim, durant els pròxims sis mesos, que és el període pilot que s'ha fixat per a aquesta experiència.

Així ho va manifestar, en declaracions als mitjans de comunicació, el tinent d'alcaldessa i regidor de Benestar Social, Participació i Cultura, Eberhard Grosske, qui va presentar avui el Servei de Guarda i Suport a l'Aparcament, que ha començat a funcionar dilluns passat en un total de nou localitzacions de la ciutat, després de ser suprimida la dècima, l'Hospital de Son Llàtzer, després de ser considerat innecessari.

En total, són 21 els treballadors que van començar a prestar aquest servei el passat dia 23, uns "agents de suport a la convivència" ciutadana, que actuen per parelles en un horari de 08.00 a 15.00 hores, segons va exposar Eberhard Grosske, qui, d'altra banda, ha admès que els aparcacotxes "gairebé sempre han estat vistos pels ciutadans com un problema més que com una solució", circumstància que vindrien a corregir els recent incorporats.

Les zones on intervenen són, de moment, el Passeig Mallorca, les places donis Mercat i Sant Francesc, Son Dureta --parcialment--, Sa Misericòrdia, És Portixol, Ocimax i els carrers Conqueridor i del Carme; tot i que es tracta d'una experiència pilot i, per tant, podria anar evolucionant la seva ubicació. Per exemple, en el cas de la Plaça donis Mercat, seran tolerats els aparcacotxes alegals "perquè estan ben vistos pels veïns", ha dit Grosske.

En canvi, els nous "tenen prohibit acceptar" qualsevol mena de propina, ja que reben un sou de 1.000 euros nets per la seva tasca, que consisteix a "si veiem molta aglomeració de vehicles els diem que es posin en ordre, si hi ha un aparcament lliure, avisem als conductors, si algú ens demana informació, anema on ens demana i, si veiem a algú que està begut o sota els efectes de drogues, cridem a la policia o a una ambulància", ha precisat un dels nous contractats, Antonio García.

Aquest aparcacotxes municipal, de 58 anys i parat de la Construcció des del 2008, va comentar que la "majoria" dels seus companys tenen aquest mateix perfil; mentre que companya, Isabel Lizantos, que portava cinc anys en situació de desocupació, representa a l'altre perfil dels treballadors d'aquest nou servei, que asseguren que està sent ben rebut pels ciutadans, que, al principi, "s'entesten a donar-nos" propines i, després, manifesten la seva esperança que el servei es mantingui indefinidament.

DESPLACEN ALS ALEGALS

Respecte a la reacció dels aparcacotxes alegals, els nouvinguts van assegurar que no solen donar-se friccions entre uns i altres, tot i que van admetre que en Son Dureta i el Crist de la Sang no han aconseguit desplaçar-los. Quan això succeeix, simplement [llaman] a la Policia Local, tot i que la major part de les vegades desisteixen quan deixen de percebre propines perquè el servei que ofereixen ho realitzen altres de manera gratuïta i amb la confiança que aporta el que es tracti d'un servei municipal.

Tota aquesta iniciativa s'enquadra dins d'un programa d'inserció laboral del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), que aporta entre el 80 i el 90 % dels salaris que perceben aquests treballadors municipals, seleccionats d'entre, aturats de llarga durada o treballadors amb un perfil difícil d'integrar laboralment, a més de per alguns dels antics aparcacotxes, que, en general, "estan sent desplaçats" i reben assistència dels Serveis Socials, va puntualitzar l'edil.

Grosske ha assenyalat que tenen com objectius "ajudar a la gent a trobar aparcament" i, a més, "ajudar a la gent en general", el que implica un ventall de possibilitats que abraça des d'ajudar a creuar el carrer a persones grans o discapacitats, a més de facilitar orientació sobre ubicació de carrers, edificis públics o llocs d'interès; a més d'"avisar de qualsevol incidència en la convivència ciutadana", va exposar Grosske.

UNIFORME, DEL CARRER I MÒBIL

Per a això, han estat equipats, a més de amb un uniforme color blau marí, amb banda reflectora horitzontal a l'altura de l'abdomen i el logotip de l'ajuntament en el pit i en la gorra, també amb un del carrer i un telèfon mòbil amb el qual podran cridar al servei d'emergències 112, o bé a la policia Municipal, en el cas que calgui.

Cal assenyalar que aquest programa desenvolupat per Benestar Social i el SOIB és semblant a un altre impulsat pel Imfof, que suposa la contractació de guardaparcas que prestaran servei en els principals espais públics de la ciutat. Sobre les dues iniciatives, Grosske ha assenyalat que contribueixen a millorar la qualitat de vida dels ciutadans.