PSOE i EXC es reuneixen avui per abordar el projecte de remodelació del port d'Eivissa

Actualizado: viernes, 12 septiembre 2008 14:05

EIVISSA, 12 Set.. (EUROPA PRESS)-

Membres de les executives de la Federació Socialista d'Eivissa i Formentera i de la coalició de partits d'esquerra aglutinada sota les sigles Eivissa pel Canvi (EXC) es reuniran avui per abordar la proposta presentada per independents, GEN, ERC i EU, per la qual sol·liciten que s'abandoni l'actual projecte de remodelació del port d'Eivissa i se substitueixi per un altre "menys agressiu per al Medi Ambient i més adequat a la realitat social de les Pitiüses".

Segons va avançar a Europa Press la portaveu dels socialistes, Laura Carrascosa, l'agrupació considera que les obres de reforma integral del port d'Eivissa "deuen iniciar-se el mes de març vinent" al respondre a unes infraestructures "necessàries per a les illes que no es poden demorar-se més".

Causa per la qual va redundar en el suport del partit al projecte original presentat per l'Autoritat Portuària, que compte, a més, amb l'aprovació mediambiental del Govern Espanyol i un muntant reservat per a la seva execució de 117 milions d'euros.

Laura Carrascosa va apuntar que l'executiva socialista escoltarà avui els detalls d'aquest projecte encarregat per EXC, "amb tot el respecte del món" de la mateixa manera "que s'ha fet en altres casos, fruit de les negociacions de les quals retirem la possibilitat de construir un vial alternatiu que transcorregués per Ses Feixes o un túnel per Illa Plana".

La portaveu de l'executiva va confiar a arribar a un consens sobre aquesta qüestió "com ha ocorregut fins ara en diferents assumptes d'interès".

Carrascosa va argüir que cal "que es minimitzi al màxim l'afecció d'aquesta infraestructura però no en detriment de la seguretat i confortabilitat dels seus usuaris". Així va afirmar que el projecte presentat pels seus socis de govern, EXC, "és respectable però no s'ajusta als acords previs on s'estipulaven els espais afectats".

El Partit Socialista proposarà alguns "ajustos" a la iniciativa plantejada per l'Autoritat Portuària en una trobada que mantindran els executius en els quals governa, en coalició amb EXC, Consell Insular i Ajuntament d'Eivissa en els pròxims dies.

Respecte a la inversió executada en aquest projecte, Carrascosa va assegurar que aquesta suposarà una injecció econòmica important per al moment conjuntural pel que passen les Pitiüses "i que servirà, a més, per alliberar tota la façana de càrrega de la Marina".

L'ALTERNATIVA DE EXC

L'alternativa presentada pels independents de EXC, militants d'ERC, GEN. i IU va ser enviada dilluns per la corporació a Consell Insular, Ajuntament d'Eivissa i Govern Balear amb la finalitat de sol·licitar una entrevista amb els seus tres màxims dirigents on exposar-los la situació del port i els detalls de l'esmentat projecte.

Segons va apuntar la diputada parlamentària per EXC, Esperança Marí, la iniciativa que presentaran a administracions ha estat encarregada a dues empreses diferents "per poder seure a negociar la reducció del pla inicial amb xifres i dades concretes".

Marí va afirmar que la inversió prevista per l'Autoritat Portuària de 115,7 milions d'euros "no s'ajusta a les necessitats d'Eivissa i tampoc a la seva realitat social", perquè considera que respon "a un projecte desfasat". Alhora va agregar "que minvar aquest muntant no és una contradicció en un moment de crisis ja que els beneficis econòmics reportarien en empreses foranes a l'illa". Respecte a la quantia a invertir, segons els progressistes, aquesta no hauria de superar els 20 milions d'euros.

Esperança Marí va concretar que traslladar el garatge de contenidors del port a un altre espai "reduiria per exemple els costos ja que el terra en aquest enclavament és molt més elevat que en altres".

La diputada va recordar que EXC va arribar a un acord amb el PSOE abans de formar coalició per "intentar minimitzar l'impacte d'aquest projecte i que la seva execució comporti, a més, la recuperació de la zona urbana de la Marina". Fets que, va agregar, "s'han de complir des de la unitat per millorar el projecte a impulsar sempre que sigui possible".

Marí va considerar que l'obligació "moral" dels polítics que governen les illes "és intentar que allò que s'executi sigui adequat i no permetre que s'erigeixen més infraestructures desmesurades com aquesta".

Sobre aquesta qüestió va matisar que la iniciativa que debatran amb els socialistes considera que no deurien construir-se més de 42.000 metres quadrats d'infraestructures portuàries, mentre que la iniciativa sobre la taula compara el doble.

UN PROJECTE DE 117 MILIONS D'EUROS

El projecte presentat per l'Autoritat Portuària de les Balears preveu una sèrie d'iniciatives incloses en el Pla d'Empresa de l'entitat on s'inclouen la construcció d'una esplanada i dos pantalans, als quals es destinarà un muntant de 70 milions d'euros. Després a la creació d'aquesta nova superfície es preveu construir una estació marítima per al tràfic de passatgers de línia regular, amb una inversió estimada de 10,8 milions d'euros. Per a això s'instal·laran passarel·les fixes i mòbils (fingers) amb un cost global de 19 milions d'euros.

Aquest Pla d'Empresa preveu, a més, una inversió estimada de 16 milions d'euros en la millora dels molls adjacents al barri de la Marina de Eivissa, així com la construcció d'una nova estació marítima en el contramoll per al tràfic de passatgers amb l'illa de Formentera.

En els molls de Botafoc, l'Autoritat Portuària de les Balears ha planificat erigir, finalment, una superfície adequada al tràfic de passatgers de línia regular i mercaderia general rodada, allunyada del centre urbà i amb prou garanties de seguretat.