Sampol demana a Solbes que deixi entrar a Balears en la gestió aeroportuària

Actualizado: lunes, 15 septiembre 2008 20:47

Sol·licita més capacitat en economia a les Comunitats i dotar de més mitjans per lluitar contra la corrupció

MADRID, 15 de setembre (EUROPA PRESS)

El senador autonòmic per les Balears, Pere Sampol, ha assegurat avui que la situació econòmica de les Balears, "agreujada" per la falta d'inversió estatal i pels fluixos fiscals actuals que perjudiquen a les illes, és "insostenible" i va instar al ministre d'Economia i Hisenda, Pedro Solbes, que s'ingressi els 333 milions d 'euros pendents del conveni de carreteres del 2004 i que es permeti a la comunitat entrar en la gestió aeroportuària per intentar pal·liar la influència de la crisi en el sector aeronàutic de l'arxipèlag.

Sampol es va dirigir a Solbes durant la seva compareixença a la Comissió d'Economia i Hisenda del Senat i li va exposar les raons per les quals la difícil conjuntura econòmica incideix en major mesura en els arxipèlags.

Com a exemple, va posar de manifest la pèrdua de renda per càpita de les Balears a partir de l'any 2000, tenint en compte que en aquest període ocupava el primer lloc del rànquing per Comunitats per passar el 2005 al setè lloc a poder de compra per càpita, una dada que per al senador és més rellevant ja que aquesta caiguda s'ha produït en anys de "bonança econòmica" amb una bona conjuntura turística i un sector de la construcció en ple desenvolupament.

Al costat d'això, va remarcar que Balears és la comunitat amb menor creixement del PIB juntament amb el "major creixement" de les borses de pobresa. Totes aquestes dades units s'expliquen, segons el parer de Sampol, per la "falta de despesa i inversió pública", un element que segons l'opinió del senador ve ratificat per la publicació de les balances fiscals.

"Quina conseqüència tindria per a un país el perdre el 14% de la producció?" va exposar Sampol --al·ludint a les dades dels fluixos fiscals de les Balears-- per asseverar que la situació econòmica de les illes és "insostenible" i va assegurar que tindrà "greus conseqüències" per a les illes com per al conjunt de l'Estat.

MÉS PRESSUPOSTOS I COGESTIÓ PER A BALEARS

Per aquesta raó, Sampol va exigir que els pressupostos generals de l'Estat per a 2009 siguin "menys mesquins per a Balears" i que es resolgui el conflicte entre el Ministeri de Foment i el Govern perquè el departament dirigit per Magdalena Álvarez aporti els 333 milions de l'antic conveni de carreteres, ja que així ho revela segons la seva opinió la sentència de l'audiència nacional.

"Seria un autèntic baló d'oxigen, una glopada d'aire fresc per a un Govern autonòmic que està gairebé arruïnat el que es renegociés el conveni i es poguessin alleugerir les arques autonòmiques per a reutilitzar uns recursos que no tenim", va exposar el senador del Bloc per Mallorca.

A més, va invitar a Solbes que cedeixi a l'administració autonòmica major capacitat política i de recursos per emprendre accions dirigides als seus sectors econòmiques claus en cada territori. "Les comunitats haurien d'aplicar la cirurgia fina que no pot aplicar el Govern espanyol per no disposar dels mitjans".

Com a exemple, va posar la dinàmica actual del sector aereonàutic, que s'uneix a la crisi general, i la situació de les empreses Spanair i Futura, plans de viabilitat dels quals impliquen la pèrdua de llocs de treball al costat de la pèrdua de connectivitat i imatge de les Balears.

Per aquesta raó, Sampol va reprotxar a Solbes que amb el sistema de competències actual Balears està "lligada de peus i mans" ja que no té "capacitat política per prendre mesures que alleugin els costos del sector aeronàutic" ni recursos econòmics amb els quals donar "alleujar" a les empreses.

Al costat d'això, el senador va exposar que els aeroports de les Balears financen a altres aeròdroms d'altres regions que compten amb altres mitjans de transport terrestres, mentre que les illes no poden rebaixar les taxes aeroportuàries després de ser "excloses" Balears i Canàries de la cogestió aeroportuària. Per aquesta raó, "va pregar" a Solbes que el Govern reconsideri aquesta decisió i doni entrada a les institucions autonòmiques en la participació de la gestió.

PLA PER INVESTIGAR LA CORRUPCIÓ POLÍTICA

A més, Sampol va aprofitar per demanar que el seu departament dot de més mitjans a l'Agència Tributària i a la Fiscalia Anticurrupció de les comunitats per combatre els casos de corrupció en alts càrrecs.

També li va demanar que atengui les mesures reclamades per l'organització professional dels inspectors d'hisenda per donar-los les eines necessàries per investigar als càrrecs públics o "testaferros de societats pantalla", al costat de l'obligatorietat de remetre la informació sobrant en els registres de béns patrimonials.

Com a exemple, va posar els "nombrosos casos" que han esquitxat a les institucions i ajuntaments de les illes que han suscitat la "indignació de la societat civil", ja que la tasca "entusiasta dels tècnics d'hisenda i la Fiscalia" s'ha realitzat en unes condicions de "precarietat".

"Hauríem d'anar més enllà. No és possible actuar a requeriment de les instàncies judicials, sinó que d'ofici caldria posar en pràctica un pla per detectar la corrupció política amb tots els mitjans possibles, es podria dotar de més mitjans a la fiscalies i inspectors d'hisenda", va concloure.