La sinistralitat a les carreteres de Mallorca va disminuir des de gener per la criminalització dels excessos al volant

Actualizado: viernes, 19 septiembre 2008 16:46

PALMA DE MALLORCA, 19 de setembre (EUROPA PRESS)

La sinistralitat a les carreteres de Mallorca va disminuir en el que portem d'any, en bona mesura, gràcies a l'entrada en vigor, el passat 31 de desembre, de la reforma penal que passava a considerar delictes algunes pràctiques dels conductors al volant, com circular ebri, sense llicència o a velocitats molt superiors a les permeses, i que ha "exercit pressió" sobre el seu comportament.

Així ho va indicar avui el fiscal en cap del Tribunal Superior de Justícia de les Balears (TSJB), Bartomeu Barceló, qui va considerar "altament positiva" la disposició legal que, juntament amb el carnet per punts, vi a canviar un escenari en el qual la sinistralitat i els comportaments temeraris a les carreteres de les illes -i espanyoles en general-- no tenia vedat. Les dades que avalen aquestes apreciacions vindran recollides en la Memòria de la Fiscalia corresponents a 2008, segons va recordar.

Barceló va realitzar aquestes afirmacions en companyia del fiscal delegat coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, qui va oferir avui una ponència sobre la reforma penal de la delinqüència viària, en un acte que va tenir lloc en el marc de l'IV Congrés de Responsabilitat Civil que organitza el Col·legi d'Advocats de Balears, i al qual hi van assistir lletrats de les illes.

Després de l'exposició, en què van estar presents, a més de Vargas i Barceló, les fiscals Laura Pellón i Celia Pita, aquesta última vicepresidenta del col·legi professional, van informar que es mantenen en contacte "fluid" amb la direcció de Seguretat Viària per actuar de manera "coordinada" en matèria de delinqüència viària, a fi d'incrementar la seguretat viària a les illes.

Vargas va abordar assumptes tan preocupants com les carreres il·legals a les carreteres --fenomen que va provocar la mort en accident de dos joves mallorquins, de 16 i 17 anys d'edat, l'abril d'aquest mateix any--, així com la possibilitat de decomissar els vehicles a aquells conductors reincidents en la seva criminalitat, que ja s'aplica en països com França o Anglaterra, adaptada a les seves respectives jurisprudències.

DECOMISSAT DE COTXES A REINCIDENTS

El coordinador de fiscals de Seguretat Viària va apuntar que prepara un informe, que serà presentat a curt termini, en què planteja el decomissat com a mesura "dissuasòria i substitutiva" de les penes de pèrdua de llibertat, que, una vegada posada en marxa, estén a "evitar la perillositat criminal d'alguns conductors", un grup reduït però que genera "molt risc" a les carreteres, segons va detallar.

D'altra banda, Bartolomé Vargas va recordar en la seva ponència que les víctimes dels accidents de trànsit "pateixen tragèdies tota la vida", en tractar-se d'un col·lectiu en el qual s'hi troben grans lesionats medul·lars i cerebrals --entre d'altres perfils--, que perceben indemnitzacions segons un barem que va considerar "desfasat", perquè "no atén" a les necessitats dels afectats.