Vicens admet que la comunicació amb Foment "no és tot el fluida" que volgués per signar el conveni ferroviari

Actualizado: martes, 10 junio 2008 20:50

Assenyala que les negociacions sobre les inversions del tren van pel "bon camí", mentre que les del tramvia van "més endarrerides"

PALMA DE MALLORCA, 10 de juny (EUROPA PRESS)

El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, va admetre avui que la comunicació amb el Ministeri de Foment "no és tot el fluida" que volgués de de cara a signar el conveni ferroviari, si bé va destacar que les negociacions sobre les inversions en matèria de tren van pel "bon camí", mentre que les destinades al tramvia de Palma van "un poc més endarrerides".

En el ple del Parlament, celebrat aquest matí, Vicens va respondre així a una pregunta formulada per la dirigent del PP Sandra Morell, qui va considerar "inadmissible i un desvergonyiment" que el conveni de tren segueixi sense subscriure's, tot i que fa un any que governa el pacte d'esquerres, el que, segons la seva opinió, deuria haver "facilitat" la firma, tenint en compte que la "sintonia política" amb l'executiu central hauria de ser "total".

El conseller ha reconegut que la firma del conveni "s'ha endarrerit molt", tot i que va insistir que actualment, el Govern està en "ple procés de negociació", amb la finalitat que arribi a Balears una inversió de 662 milions d'euros, de de cara a incrementar les actuals línies de tren per unir Manacor i Artà, d'una banda, i Sa Pobla i Alcúdia, per un altre.

Vicens va explicar que bàsicament, les negociacions s'estan portant a terme per part dels departaments respectius d'Economia i Hisenda i, en aquest sentit, va confiar que "aviat" es pugui tenir ja un resultat d'aquestes converses, a causa que van "bastant avançades".

Tot i això, va apuntar que les inversions destinades al tramvia de Palma s'hauran de negociar amb el Ministeri de Foment i, en aquesta línia, va precisar la setmana passada que el Govern està estudiant la possibilitat que s'estableixi un conveni per al tramvia i un altre per a les inversions en ferrocarril.

Així, el Govern espanyol proposa finançar un terç dels 300 milions d'euros que costarà el tramvia, de manera que l'executiu balear plantejarà que el cost d'aquesta infraestructura sigui assumit pel Ministeri en el marc del conveni de tren.

"Es tracta de demanar el cent per cent de la inversió per al tramvia i si no es produeix, intentar compensar-lo augmentant la partida econòmica destinada al tren", ha afirmat Vicens, i alhora va recalcar que l'"important" és que Balears necessita un conveni ferroviari, mentre que les illes que no tenen tren també requereixen d 'inversions en transport públic, per a la qual cosa "ja s'han aconseguit 60 milions d'euros de fons europeus".

D'altra banda, el conseller va criticar que "part del retard" en la firma del conveni de tren es deu al fet que durant la passada legislatura, el PP "no va fer cap inversió per desplegar el Pla Director Sectorial de Transports, ja que només es va dedicar a construir el Metro de Palma i d'aquella manera". A més, va acusar els populars de no haver elaborat "cap tipus de projecte" en matèria ferroviària, el que, segons va assenyalar, ha obligat a l'actual Govern a fer aquesta tasca.

"NO HI HA UNA MÍNIMA PERSPECTIVA"

Per la seva banda, Morell ha afirmat que en la legislatura passat, el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, va signar el Pla Estatal d'Infraestructures Terrestres per al període 2005-2012, on "deliberadament es va excloure a Balears, pesi als innombrables esforços del PP, al qual ni tan sols es va voler escoltar".

La dirigent popular va considerar "alarmant" que, actualment, "ni tan sols hagi una mínima perspectiva" que se signi el conveni de ferrocarril en una data aproximada, després d'un any de negociació entre el Govern i l'executiu central i tot i que fa un mes, Zapatero va prometre al senat que signaria un compromís per potenciar el tren a Balears.

"Ja és hora de posar-se a treballar i demanar a Madrid el que ens toca, ja que esperem que quan acabi l'estiu i comenci el setembre el nou període de sessions al Parlament puguem celebrar que ja tenim un conveni ferroviari", va subratllar Morell, i alhora va recordar que els alcaldes de Llevant "demanen des de fa temps que arribi el tren fins a Cala Ratjada, Alcúdia, Santanyí i el corredor Pollença-Can Picafort.