28 de marzo de 2020
25 de agost de 2008

Accident Barajas.-SEPLA considera necessàries "moltes més inspeccions i de molta més qualitat" per part de Foment

PALMA DE MALLORCA, 25 d'agost (EUROPA PRESS)-

El portaveu de Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA), Jose María Íscar, ha assegurat avui que, tot i que "s'han donat alguns passos", encara calen "moltes més inspeccions (als avions) i de molta més qualitat" per part d'Aviació Civil --organisme dependent del Ministeri de Foment--, perquè les que es vénen realitzant fins ara són "insuficients".

"Si s'han de depurar responsabilitats perquè hi ha una part de les empreses o de l'Administració que no fa les coses bé, doncs que es faci", va assegurar el portaveu del SEPLA, qui va indicar que els pilots tenen la sensació que "hi ha poca inspecció i de poca qualitat".

En declaracions a Europa Press, Íscar va explicar que la situació ha canviat respecte a la qual es vivia fa dos anys, perquè als "dos o tres" inspectors d'operacions de vol que treballaven en aquell moment, s'ha sumat la inspecció delegada que proporciona la Societat per als Ensenyaments Aeronàutiques Civils (Senasa), que també depèn del departament dirigit per Magdalena Álvarez.

Tot i això, Íscar va considerar que segueix sent "insuficient" perquè, per exemple, un dia 'clau' a l'aeroport de Madrid o en el de Barcelona suposa prop de de 1.000 operacions, mentre que els inspectors que s'han sumat des d'aquest organisme són, segons estimacions del SEPLA, prop de 12 o 15 treballadors.

En aquest sentit, el director general d'Aviació Civil, Manuel Bautista, va indicar avui, en roda de premsa, que la plantilla amb la qual compte Aviació Civil per fer inspeccions en el sector aeri compte actualment amb 417 treballadors respecte a la plantilla de 302 persones que hi havia el 2004, la qual cosa es tradueix en un increment del 40% en els últims quatre anys.

Baptista, que no va detallar quants inspectors es dediquen a revisar les tasques de manteniment i quants estan destinats a inspeccionar les operacions de vol, ha reconegut que "hi ha un problema de pilots qualificats" degut, en part, que la retribució que l'administració concedeix a aquestes tasques és menor que la del sector privat. Alhora, va confirmar que hi ha un total de 60 pilots, entre els 17 que depenen de la Direcció General d'Aviació Civil i els que aporta Senasa.

El portaveu sindical va comentar que cada vegada hi ha menys temps i més competència en el sector, cosa que provoca que les companyies "busquin rendibilitat a les seves inversions per sobre d'altres consideracions". "Si no hi ha control, ni sanció, això pot portar-nos a una situació en algunes circumstàncies compromesa", va augurar.

Alhora, Íscar va advertir de què, si se segueix amb la tendència dels països "que han abandonat completament la cultura de seguretat", en una temporada "més o menys llarga" l'índex d'accidents de l'aviació comercial "lamentablement podria augmentar".

REVISIONS EN ALTRES PAÏSOS.

Preguntat per la denuncies que el SEPLA va realitzar fa uns quants anys sobre companyies aèries que passaven les revisions dels seus avions a d'altres països per motius econòmics, el portaveu sindical va assenyalar que l'organització tem "que això segueixi sent així".

Íscar va assenyalar que aquestes revisions "podrien portar algunes deficiències", i que l'Agència Europea de Seguretat Aèria "només estan donant els passos inicials" per evitar que això sigui així.

"Les empreses han de guanyar diners i un cost molt important és el de la seguretat", va assegurar el portaveu del SEPLA, que va indicar que les companyies podrien estar plantejant-se "per on" poden reduir aquest tipus de despeses.

"No es tracta de la coca-cola que ens donen o d'haver de pagar per facturar les maletes; hi ha una altra part que no es veu i aquí ha d'estar l'Administració, per denunciar i posar sancions", va afegir.

SENSE AGÈNCIA ESPANYOLA DE SEGURETAT AÈRIA.

Respecte a la qualitat de les inspeccions, Íscar va assenyalar que aquests procediments, que segueixen el protocol SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft), es realitzen durant les escales que els avions realitzen en qualsevol país de la Unió Europea.

En aquest sentit, va explicar que aquestes parades duren entre 25 minuts -- el temps que, entre d'altres, utilitzen les companyies de baix cost-- i 45-50 minuts, un temps en el qual, a més, cal carregar el combustible, netejar l'avió i fer altres tasques tècniques.

Finalment, el portaveu del SEPLA va recordar que a començament d'estiu havia d'haver començat a funcionar l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria i va assegurar que, si no ho ha fet, és per "falta de dotació pressupostària i falta d'un responsable qualificat que la pugui dirigir".