23 de enero de 2021
16 de desembre de 2008

Álvarez diu que el nou model d'AENA prendrà "el temps que calgui" per no córrer riscos

Les comunitats d'aeroports d'especial interès o complexitat, al·ludint a Madrid i Catalunya, tindran consellers en societats concretes

MADRID, 16 Des. (EUROPA PRESS)

La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va destacar avui, durant la seva compareixença a la Comissió de Foment del Congrés per presentar el nou model de privatització parcial d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), que preveu una privatització parcial de l'organisme i transferència de competències a les comunitats autònomes, que l'esmentat projecte prendrà "el temps que es necessari" i que no hi ha uns terminis previstos, ja que "en cap cas" es posarà en risc "el sistema aeronàutic espanyol".

En la compareixença, que ha estat sol·licitada per la pròpia ministra, així com per PP, CiU, ICV i ERC, Álvarez va assegurar que l'important és la seguretat del model. "Ho portarem a terme amb tota la celeritat possible però en cap cas posarem en risc el sistema aeronàutic espanyol", va destacar la titular de la cartera de Foment, qui va assegurar que els passos posteriors es donaran amb la "prudència" i "garanties" necessaris.

La principal novetat del nou model d'AENA preveu la creació d'una nova societat estatal encarregada de la gestió dels aeroports de l'Estat, que tindrà un capital al 100% d'AENA, que després anirà donant entrada al capital privat a poc a poc, fins a arribar a un percentatge màxim del 30%, que es definirà de manera definitiva "després dels estudis pertinents", va aclarir la ministra.

Álvarez va avançar que el pròxim pas en l'evolució del model serà la creació d'una proposta de l'esmentada societat gestora per part de la Comissió Delegada per a Assumptes Econòmics abans del 2008. Una vegada aprovada la creació d'aquesta societat en el Consell de Ministres, es donaran els passos necessaris perquè "vagi assumint funcions".

Aquesta seria una etapa "especialment complexa", doncs afectarà a 12.000 treballadors i a aspectes fiscals i ha de realitzar-se amb "eficàcia i seguretat jurídica", i amb la creació d'un sistema de gestió eficaç entre les "cadenes de societats" que es pretenen crear.

A continuació, quan s'hagin traslladat i assumit les noves funcions de la nova societat, es donaran els passos per definir l'entrada de capital privat, un projecte que s'ha encarregat a un banc de negocis, identitat del qual no ha estat facilitada, i en què primarà "la seguretat i la qualitat de servei als ciutadans" sobre la rendibilitat econòmica.

LES CCAA, EN SOCIETATS GESTORES D'AEROPORTS

El següent pas en el model serà la creació de societats gestores d'aeroports concrets, "els més rellevants o d'especial importància i complexitat", en els que tindran participació les comunitats autònomes --en aquest cas Madrid i Barcelona--.

En aquestes societats filials, les comunitats autònomes podran tenir representants en els consells d'administració, mantenint en tot cas els representants de l'Administració de l'Estat-AENA la majoria en els esmentats consells.

Álvarez va voler destacar com principals valors del nou model d'AENA el manteniment de la gestió en xarxa i dels actuals ràtios d'eficiència. A més, es poden seguir realitzant inversions en infraestructures aeroportuàries sense recórrer als pressupostos generals de l'Estat (PGE) i mantenir la competitivitat amb els aeroports europeus.

La ministra va recordar que els costos d'AENA se situen un 47,8% per sota de la mitjana europea i que la productivitat dels seus treballadors és 1,6 vegades superior.

A més, es va comprometre a mantenir "la pau social", ja que durant el procés es tindrà molt present tots els aspectes que afectin als treballadors d'AENA per salvaguardar els seus drets.

Una altra de les característiques principals del nou model d'AENA serà una "major transparència" a l'introduir criteris i pràctiques de gestió privada que potencien l'eficiència, va concloure la titular de la cartera de Foment.