14 de agosto de 2020
19 de maig de 2010

AMPL.- Retallada.- Foment endarrereix un any les obres públiques davant d'una retallada d'inversió de 6.400 milions

Blanco assegura que l'ajust de "gran abast" tindrà "conseqüències en el conjunt del territori" nacional

MADRID, 19 May. (EUROPA PRESS) -

L'execució de les obres de carreteres i ferrocarrils que executa el Ministeri de Foment patirà un retard mitjà d'un mínim d'un any en la seva execució, com a conseqüència de la retallada de 6.400 milions d'euros que patirà el seu pressupost inversor en dos anys (2010 i 2011), ha anunciat avui el titular del departament, José Blanco.

El ministre ha indicat que aquest ajust d'inversió tindrà "conseqüències en tot el territori nacional", tenint en compte que obligarà a reprogramar tots els plans de construcció d'infraestructures previstos per als quatre pròxims anys.

Foment serà així el Ministeri que patirà "el major impacte" per la reducció d'inversió inclosa en les mesures d'ajust anunciades pel Govern per reduir el dèficit públic.

De la demora en l'execució d'obres de Foment s'escaparan tot i això les que s'abordin en col·laboració amb el capital privat, segons va puntualitzar Blanco en la seva compareixença davant de la Comissió de Foment del Congrés.

Malgrat això, el ministre ha assegurat que ja "res tornarà a ser com abans" pel que fa a construcció d'infraestructures, tenint en compte que la reducció d'inversió d'aquests dos anys "tindrà conseqüències en exercicis posteriors a 2011".

"Això obligarà a posposar licitacions, demorar terminis d'obra, suspendre actuacions i anul·lar contractes. Ajustos de gran abast amb conseqüències en el conjunt de tot el territori nacional", ha reconegut el ministre.

"AIXÒ JA NO ÉS SOSTENIBLE".

"És el moment de la racionalitat i l'austeritat i ningú ha de sentir-se exclòs d'aquest esforç de responsabilitat amb els interessos generals", ha afegit.

En aquest punt, Blanco ha recordat el gran esforç inversor fet en infraestructures els últims anys. Segons la seva opinió, "s'estava exigint a Espanya un nivell de dotació d'infraestructures molt més gran que el de qualsevol dels països més rics del món occidental". "I això ja no és sostenible", ha assegurat.

Així, ha avançat que a partir d'ara imprimirà un nou enfocament a la política d'infraestructures. Aquesta nova estratègia suposarà que, abans de construir, "es servei el màxim profit a les dotacions existents" i que, al construir, es prioritzin "aquelles infraestructures que siguin estrictament necessàries per la seva aportació a la competitivitat de l'economia i a la cohesió social".

"Ja res tornarà a ser com abans", ha assegurat Blanco que, tot i això, va apostar per no caure al "victimisme" i aprofitar la conjuntura per introduir mesures, canvis, reformes estructurals, i per apostar per la col·laboració del capital privat per reduir la despesa i millorar l'eficiència en la construcció d'obres públiques", en definitiva "fer més amb menys".