19 de octubre de 2019
  • Viernes, 18 de Octubre
  • 23 de juny de 2009

    Els productes agroalimentaris amb denominacions de qualitat van comercialitzar 66,6 milions d'euros al llarg del 2008

    L'Oli de Mallorca (18,3%), el vi (3,4%) i la Sobrassada (3,1%) són els productes que registren una millor comercialització

    PALMA DE MALLORCA, 23 Jun. (EUROPA PRESS) -

    La Conselleria d'Agricultura i Pesca va presentar avui la 'Diagnosi de la producció i comercialització dels productes amb denominació de qualitat 2008', un estudi en el qual s'analitzen les dades de producció i comercialització dels productes protegits per les diverses denominacions i marques de qualitat de les Illes Balears, i resultats del qual demostren que al llarg del passat exercici es van comercialitzar productes autòctons per valor superior als 66 milions d'euros.

    L'esmentat estudi es va portar a terme a terme gràcies a la col·laboració amb productors, elaboradors i consells reguladors, i la seva principal funció es va basar en analitzar, des de l'any 2001, l'evolució de cadascun dels productes "donant una visió global i comparativa" de la situació "real" del sector agroalimentari de l'arxipèlag.

    Així, el departament dirigit per Mercè Amer ha remarcat, a través d'un comunicat, que els productes agroalimentaris amb denominacions de qualitat o indicacions geogràfiques conformen un sector "econòmicament considerable", ja que representen, en conjunt, un valor de comercialització de 66,6 milions d'euros, un 1,7% més que l'any passat.

    Per aquesta raó, Amer ha recordat que el 2008 ha estat un any "molt positiu" per als productes amb denominació de qualitat, tot i que va incidir en la importància de "tenir en compte la difícil situació econòmica global que, com a conseqüència, ha provocat una important baixada del consum per tot arreu". Tot i això, va incidir que alguns productes van experimentar "augments considerables" de comercialització.

    Així, va fer especial èmfasi en el cas del 'Oli de Mallorca', una denominació que ha estat capaç d'augmentar un 18,3% la seva comercialització. Així, Amer ha apuntat que es tracta d'un producte "de referència", ja que es relaciona amb la qualitat, i que "és un exemple de producte competitiu i productiu que basa el seu èxit en la modernització de les explotacions i la indústria agroalimentària i la diferenciació dels seus productes".

    D'altra banda, es troba el vi balear producció del qual s'ha "ajustat" un 2% tot i que la seva comercialització ha augmentat un 3,4%, fet "molt positiu" ja que el consum de vi en el conjunt de l'Estat s'ha vist reduït un 4,1%. Així, els vins amb denominació d'origen (DO) i vins balears s'han comercialitzat "sobretot" a la pròpia comunitat autònoma, amb el 86,3% del volum total de vendes i un increment respecte al 2007 del 5,3%.

    Un altre producte típic de les Illes és la Sobrassada de Mallorca que, gràcies a la millora del seu posicionament al mercat, també ha augmentat la seva comercialització, en aquest cas, en un 3,1%.

    ALGUNS PRODUCTES VEUEN DISMINUÏDA LA SEVA COMERCIALITZACIÓ

    Tot i això, també mereixen menció aquells productes que han patit un descens en la seva comercialització, com el Queso Mahón-Menorca (-9,2%), que ha patit una "pèrdua de notorietat", a causa de, entre d'altres aspectes, a la baixada de visitants a l'illa de Menorca. Alhora, també es troba en aquest grup la 'típica' Ensaïmada de Mallorca, que també s'ha fet una disminució en la seva comercialització del 26,6%.

    Així, s'observa que cada vegada hi ha més productes agroalimentaris que competeixen amb l'ensaïmada com a producte que el turista adquireix com record de les seves estada a l'illa.

    PRODUCTES CONSUMITS, SOBRETOT, A BALEARS

    Balears continua suposant el destí principal d'aquests productes, tot i que cap recordar que les vendes a la resta d'Espanya són "especialment importants" per a la Sobrassada de Mallorca, que troba a Catalunya i la Comunitat Valenciana els seus principals compradors, i per al Queso Mahón-Menorca, que destinen a la península el 76,7% i el 20,7% del total comercialitzat, respectivament.

    Pel que fa a les begudes 'esperitoses' amb indicació geogràfica de les Balears han aguantat "molt bé" les contínues baixades del seu consum a nivell general, i es mantenen "gairebé estables" respecte a l'any 2007 (-0,7%). Per tipus de begudes, les més venudes són les 'Herbes de Mallorca' (67,9%) del volum total de comercialització, seguides del Gin de Menorca (14,5%), les Herbes Eivissenques (13,2%) i, en últim lloc, el Palo de Mallorca (4,4%).