La Col·lecció Thyssen ix dels seus centres després de 15 anys amb una mostra a València de paradisos impressionistes

Pea de Pissarro de la Collecció Carmen Thyssen-Bornemisza
EUROPA PRESS
Publicado: viernes, 14 febrero 2020 18:53

VALNCIA, 14 Feb. (EUROPA PRESS) -

La Collecció Carmen Thyssen-Bornemisza reprn a Valncia la seua activitat expositiva fora dels seus centres --després de 15 anys sense mostrar les seues peces fora dels seus propis espais a Madrid, Barcelona i Mlaga-- amb una selecció de peces d'impressionistes europeus i americans que articula un "dileg únic" sobre la representació del paisatge que "permet veure que les distncies en el llenguatge de l'art no existeixen".

La mostra 'Paradisos. Impressionisme europeu i americ. Collecció Carmen Thyssen-Bornemisza' podr veure's fins al fins al 28 de juny en la Fundació Bancaixa i recorre la representació del paisatge en l'art des de mitjan segle XIX fins a mitjan segle XX a través d'obres de la collecció de Carmen Thyssen, que inclouen noms com Camille Pissarro, Claude Monet o Paul Gauguin.

El president de Fundació Bancaixa, Rafael Alcón; el responsable de la Collecció Carmen Thyssen-Bornemisza, Guillermo Cervera, i la comissria de l'exposició i directora artística de l'Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols, Pilar Giró han presentat la mostra aquest divendres al matí, abans de la inauguració a crrec de la baronessa Carmen Thyssen.

Cervera ha explicat que després de deu anys "molt intensos" en els quals les peces de la collecció van recórrer museus internacionals, va tindre lloc "un respir que es va allargar 15 anys", per ara "toca tornar" i "s'obri una nova porta a tornar a moure" els seus fons artístics perqu el públic així ho demana.

Per a a s'han desplaat fins a Valncia mig centenar d'olis de mitj i gran format firmats per 37 artistes europeus i americans dels fons del Museu Thyssen-Bornemisza a Madrid i el Museu Carmen Thyssen a Mlaga, a més de la collecció particular de la baronessa. Recorren la interpretació pictrica de la naturalesa de la m de representants de la irrupció de la modernitat en la pintura.

La comissria de l'exposició ha citat Da Vinci per a subratllar que el "paradís és un espai només mental, com la pintura". "Segur que cadascú trobar un quadre que ser la imatge mental del nostre paradís", ha posat en valor, per a afirmar que "l'art és internacional, és del món".

Sota aquestes premisses, en l'exposició s'estableix un "dileg únic" entre autors americans i europeus que "permet veure que les distncies en el llenguatge de l'art no existeixen", ha destacat. S'estableix igualment un "dileg de llum" que, d'altra banda, pot significar per a l'espectador una "presa de conscincia" sobre la "necessitat de veure, contemplar, estimar el món i també cuidar-ho, en un moment en el qual la naturalesa est clamant que la cuidem amb amor".

PISSARRO, MONET I GAUGIN

Així, en Fundació Bancaixa es podr veure la interpretació pictrica de la naturalesa de Pissarro, Monet, Gauguin i altres noms de la collecció com William Louis Sonntag, Lluís Rigalt i Farriols, Ramon Martí i Alsina, Baldomer Galofre i Giménez, Hugh Bolton Jones, Guillermo Gómez Gil, Modest Urgell i Inglada, Fritz Bamberger i Joan Roig i Soler, entre d'altres.

L'exposició s'articula en tres parts. La primera, 'El alma de un paisaje', es caracteritza per una "presncia de l'ésser hum xicoteta en un món sublim", ha explicat Pilar Giró. En aquest espai conviu per exemple el pinzell del nord-americ Sontag amb peces de Lluís Rigalt, o una platja d'Estepona pintada a Munich per Fritz Bamberger. Progressivament, la llum va prenent més forma, entre 'La Cruz de término' de Santiago Rusiñol o la 'Cabaña en Trouville, marea baixa' (1881) de Monet, pintada des de la costa normanda.

El recorregut continua amb 'Un jardín en el mundo', que se centra en la naturalesa domesticada, que va "parella a l'impressionisme" perqu aquest és un "art complex i analític", ha destacat la comissria. Ací es troben els "grans vaixells de la collecció", com el 'Campo de coles' i 'El huerto de Eragny' de Pissarro, entremesclats amb el 'Paseo en barco' de Francesc Miralles.

Tanca aquesta proposta 'Paraísos encontrados', que arreplega eixos "espais que tots busquem de pau". En una societat industrialitzada, relacionem aquests espais amb les vacances i, amb elles, el mar, ha explicat Giró. Forma part d'aquest bloc la pea 'Un huerto bajo la iglesia de Bihorel' (1884), de Gauguin.

Aquesta exposició forma part de la collaboració entre la Fundació Bancaixa i la Collecció Carmen Thyssen-Bornemisza, que durant l'estiu del 2019 va permetre exposar en l'Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols d'una selecció d'obres de la collecció de la Fundació Bancaixa d'artistes com Picasso, Sorolla, Valdés o Julian Opie, entre d'altres.

En paraules del president de Fundació Bancaixa, Rafael Alcón, la "amistat professional i personal" que uneix les dos institucions culturals és la "millor garantia perqu puga continuar" aquesta collaboració.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià