AECA demana al Govern una baixada de les taxes aeroportuàries i de seguretat perquè les companyies puguin reduir costos

Actualizado: jueves, 17 julio 2008 19:11

PALMA DE MALLORCA, 17 de juliol (EUROPA PRESS)

Felipe Navío, president de l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA), va manifestar avui la necessitat que el Govern disminueixi les taxes aeroportuàries, de navegació i de seguretat per fer davant de la crisi internacional que travessa el sector aeri a causa de l'escalada del preu del combustible, una mesura que permetria a les aerolínies espanyoles disposar de més marge per reduir costos.

En declaracions a Europa Press, Navío va assenyalar que les companyies han estat fent "tots els esforços" per reduir costos en aquells segments que elles governen. Tot i això, el 50 % dels costos de les aerolínies procedeixen de segments aliens a la seva gestió, com són el preu del combustible, les taxes de navegació, de seguretat i aeroportuàries.

Per aquesta raó, va recalcar que cal que el Govern, a través d'AENA, prengui part en aquesta situació de crisis que afecta al sector aeri espanyol i internacional disminuint les taxes, que són "exagerades", ha afirmat.

AECA es va reunir fa poc amb el Ministeri de Foment per presentar-li 22 mesures dirigides a fer front a aquesta conjuntura tan adversa. Així, l'associació creu que l'Estat deu "estrenye's el cinturó" mitjançant la disminució dels costos propis dels aeroports perquè les companyies disposin de "més marge de viabilitat".

Navío va recordar que taxes de navegació dels aeroports espanyols són les segones més cares d'Europa, i alhora va criticar que les taxes de seguretat de l'AVE les assumeix el Govern -a través dels pressupostos generals de l'Estat-, mentre que en el cas dels aeroports les assumeixen les companyies. Alguna cosa "il·lògica" quan l'AVE és un competidor directe de les aerolínies.

A més, recorda Navío, cal reordenar l'espai aeri espanyol, perquè les rutes siguin més directes i es consumeixi menys combustible.

Respecte al pla de viabilitat anunciat ahir per Spanair, i que suposarà la retallada de 1.100 treballadors, va advertir que aquesta situació pot estendre's a altres companyies, i va recordar que en els últims mesos 25 companyies aèries han tancat o presentat concurs de creditors. L'escalada del preu del combustible i les elevades taxes col·loca a les companyies en una situació "molt complicada" i si no es prenen mesures "aviat", aquesta situació "pot desencadenar en algun altre ERE addicional", va augurar.