Aturada Transport.- El Port de València intenta "posar-se en normal funcionament" a les 14 hores "sense tensió"

Actualizado: jueves, 12 junio 2008 20:52

VALÈNCIA, 12 de juny (EUROPA PRESS)

El Port de València intentarà "posar-se en normal funcionament a partir de les 14.00 hores" d'avui "sense causar cap tensió innecessària", segons ha anunciat avui el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Rafael Aznar, qui va assenyalar que tot i que "assegurança que hi ha ajustos i és un procés gradual", deuen "recuperar l'activitat ordinària com més aviat".

Aznar es va pronunciar en aquests termes durant la roda de premsa posterior a la reunió del Consell d'Administració de l'entitat, acte en el qual ha reconegut que la represa del treball interromput per l'atur que els transportistes de mercaderies per carretera secunden des de dilluns passat podria "produir-se amb tensió", tot i que va matisar que es tracta d'una qüestió que "correspon a les forces d'ordre públic".

Sobre aquesta qüestió, va estimar que aquest procés podria estar "resolt" en "48 o 72 hores" depenent de les "dificultats" que es produeixin durant la normalització de l'activitat i la "intensitat" que pugui treballar-se, ja que "les tensions que puguin aparèixer dificulten el procés i pot portar més temps", va dir.

La APV va prendre aquesta determinació "després del tancament de l'acord del Govern amb les empreses del transport que representen al 88% de l'activitat a Espanya" perquè considera que "si hi ha una demanda real de l'economia que vol moure's i hi ha una garantia que això pot fer-se, les forces d'ordre i seguretat són les que han d'encarregar-se de garantir aquesta qüestió", mentre que la APV deu "aconseguir que ningú s'asseu insatisfet i participar en totes les taules de diàleg i d'intento de consens que es puguin formar".

Aznar ha reconegut que l'impacte de l'atur ha estat "notable", de manera que es va comprometre a "abonar les iniciatives de treball" dels carregadors que "necessitin portar primera matèria o exportar el producte", alguna cosa que "té molt a veure amb la supervivència" d'empreses com Ford, que com "no tenia els subministraments garantits, havia d'interrompre la cadena de fabricació, cosa que és molt lamentable i entrant en crisi un volum de treballadors bastant important", va lamentar.

A més d'atendre les necessitats plantejades per aquestes companyies o per les transitàries i consignatàries en nom seu, la APV també s'ocuparà "d'aconseguir que els terminals del port no entrin en congestió" després del descens de la rotació provocat per la falta de transport terrestre, ja que aquesta congestió "seria absolutament indesitjable des del punt de vista de la fluïdesa del comerç exterior" i per aquesta raó, Aznar va subratllar que cal vetllar perquè "discorri el flux de camions amb absoluta garantia".

"PÈRDUA DE COMPETITIVITAT"

Va detallar que algunes de les situacions més greus eren el problema de subministrament a les Illes Balears, de manera que un comboi de Mercadona protegit per la policia va accedir ahir al port i va embarcar cap a les illes, així com l'aparició "d'estrangulaments claríssims en sectors com el vi i els abonaments, que podrien fer malbé amb alguns contractes importants" i suposar per tant la "pèrdua de competitivitat de les empreses".

Va incidir alhora en la necessitat de restablir el "normal funcionament" de "els subministraments de totes les peces per a Ford i de l'evacuació dels vehicles d'exportació" davant de la "congestió" existent ara mateix, pel que va remarcar que deuen "intentar recuperar la rotació tan aviat com sigui possible en condicions de normalitat i amb la màxima naturalitat".

Així, va avançar que les prioritats d'evacuació se centraran en "contenidors en general i automoció en particular", tot i que donant "el nivell d'atenció necessari" a "algun granel com el vi", i alhora va ressaltar que serà un procés "progressiu i gradual" i que requereix "paciència", tenint en compte que "la precipitació no portarà més que a l'error", va advertir Aznar.

En la mateixa línia, va advocar per "posar tots la màxima intel·ligència, prudència, suavitat i transició" per a "no produir una tensió innecessària" i aconseguir que la situació provocada per l'atur "duri tan poc com es pugui" i es pugui "tornar al treball ordinari i que no té tensió", tot i que va matisar que "no" els "agrada que hagi de resoldre's d'aquesta manera".

El president de la APV va alertar que l'actual situació de desproveïment "podria acabar sent molt greu" ja que la logística és "essencial" per a "tot l'aprovisionament i la cadena de subministraments" i per aquesta raó, "trencar aquesta cadena és greu i pot resultar molt greu" pel seu impacte en l'economia, va insistir.

SOLUCIONS 'A LA VALENCIANA'

Finalment, Aznar va posar èmfasi que la seva intenció de garantir que "qui vulgui treballar pugui fer-ho" es produeix "sense perjudici de mantenir totes les taules de diàleg i de consens a nivell local" per "aportar solucions a aquelles discrepàncies que existeixen", tot i que distingint entre les "qüestions generals d'Espanya que no admeten solucions 'a la valenciana' i les particulars del port", que "sempre" es tracten "amb totes les parts implicades".

Sobre aquest punt, va assegurar haver "intensificat més" l'habitual comunicació amb tots els agents que participen en l'activitat portuària i va recalcar el seu compromís de "mantenir aquesta línia de diàleg absolutament oberta i permanent" per ser "capaços a nivell local no de satisfer el problema nacional que ens desborda", però "sí de donar un tractament d'aproximació" perquè "la formula del diàleg existeixi i suavitzi totes les relacions", va concloure.