Els radars SIVE de Balears "blindaran" el sud-est de l'arxipèlag a partir de finals d'octubre

Actualizado: viernes, 25 septiembre 2009 16:39

Les estacions de Portocolom i Na Penyal estan gairebé operatives, mentre es treballa en les del Puig de Na Tudosa, Son Bou i es planifiquen les de Cala Figuera i Es Penyal Blanc


PALMA DE MALLORCA, 25 Sep. (EUROPA PRESS) -

La xarxa de radars del Sistema Integrat de Vigilància Exterior (SIVE) de Balears, integrada per un total de set estacions connectades a un centre de control, entrarà completament en funcionament a partir de finals del mes d'octubre vinent i, amb això, la costa Sud-est de les illes "hauria de quedar blindada" davant de l'arribada de pasteres amb immigrants il·legals o 'planadores' amb partides de droga.

Així ho ha manifestat el delegat del Govern, Ramón Socias, en una reunió mantingut avui amb els mitjans de comunicació per informar sobre el desplegament d'aquest sistema de vigilància, que és finançat per l'Estat i la Unió Europea, i que gestiona la Guàrdia Civil, que destinarà al voltant d'una vintena d'agents per estació receptora per al seguiment de les assenyalar, repartits en tres torns que cobriran les 24 hores de la jornada.

Concretament, en la primera setmana d'octubre entraran en funcionament els radars de Portocolom (Felanitx) i Na Penyal (Sant Llorenç des Cardassar), als quals s'uniran, al llarg de la segona quinzena, el de Puig de Na Tudosa (Artà) i Son Bou, a Menorca. Tots ells es troben en diferents fases de construcció i, quan finalitzi, s'uniran al d'Eivissa, que funciona des de l'any passat.

Amb les noves incorporacions, encara quedaran pendents els radars de Cala Figuera (Santanyí) i Es Penyal Blanc (Cabrera), que registren problemes d'ubicació. El primer, perquè els tècnics van seleccionar un punt massa pròxim a la Torre Àrab, que és patrimoni catalogat, de manera que es negocia amb l'Ajuntament una alternativa que garanteixi la bona cobertura de l'estació.

Cal assenyalar que, en el cas del SIVE de Portocolom, s'aprofita l'estructura del far --ara en desús-- per a la seva ubicació i que, a la resta, s'estan aixecant les casetes que alberguen els equips, o bé, la torre o la cúpula del radar. Un procés que Sòcies va definir com "ràpid", després de ser la part més complexa la connexió posterior amb el centre de control. I, paral·lelament, s'està formant als agents que atendran la xarxa.

Sobre aquesta qüestió, cap aclarir que els radars funcionen automàticament i envien els senyals i imatges que recullen --convencionals i d'infrarojos-- al centre de control, que s'ubica en la Comandància de la Guàrdia Civil a Palma i que, "està gairebé acabat", després que les obres s'hagin desenvolupat sense interrupció des del mes de juliol, ha precisat el delegat del Govern.

COBERTURA MÀXIMA

Segons va exposar el representant de l'Estat a les illes, s'espera que els sistemes integrats SIVE "cobreixin el màxim de zona possible" --tot i que va refusar especificar el seu abast-- i, de fet, ha considerat que, amb aquests mitjans avançats "hauria de quedar" la costa Sud i Sud-est de l'arxipèlag protegida davant de l'arribada d'embarcacions de narcotraficants o que transporten a immigrants il·legals, tot i que va raonar que a les Canàries "fa anys que n'hi ha i segueixen arribant", simplement, es detecten abans.

El Sistema Integral de Vigilància Exterior combina un radar amb sensors optomètricos, tant per a vigilància diürna com nocturna, que poden ser controlats de manera remota i que es troben muntats en una estació fixa, o bé, sobre un camió Iveco de 240 CV amb tracció a les quatre rodes, com fins ara. Tot i això, aquestes unitats mòbils seran tornades a Huelva i Canàries, les zones que les van cedir.