Finançament.-Sampol expressa el seu "mal gust de boca" per l'actitud d'Antich en no exigir superar la mitjana d'inversió

Actualizado: viernes, 9 enero 2009 15:24

Diu que cal superar per compensar el dèficit i el cost d'assumir les competències de carreteres i ferrocarril


MADRID, 9 Ene. (EUROPA PRESS) -

El senador autonòmic per Balears Pere Sampol va expressar avui "el gust dolent de boca" que li ha deixat el plantejament del president del Govern balear, Francesc Antich, en matèria de finançament "en no haver reivindicat davant l'Executiu central que la comunitat rebi inversió estatal per càpita per sobre de la mitjana nacional".

En declaracions a Europa Press, Sampol va valorar així la reunió que va mantenir ahir Antich amb el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, i en què el responsable de l'Executiu autonòmic li va traslladar que l'objectiu del Govern és que les illes arribin a la mitjana de finançament estatal.

Per a Sampol, l'enfocament de la negociació que ha adoptat al tram final el president del Govern no és el correcte ja que la comunitat ha de percebre una inversió superior a la mitjana per diverses raons, entre les quals destaca la compensació del "dèficit històric" en finançament.

Altres criteris que segons la seva opinió justifica que la comunitat superi aquesta franja és el fet de tenir competències exclusives en carreteres i ferrocarril --que exclouen inversions d'interès general del Ministeri de Foment-- i l'atenció "tant a la insularitat com la plurinsularitat", tenint en compte que aquesta característica requereix multiplicar fins a per quatre les infraestructures i equipaments.

Per al senador del Bloc per Mallorca, el conjunt d'aquests factors ha provocat un continu "empobriment" i una "caiguda" de les illes en tots els rànquing de competitivitat, en base fonamentalment al "flux fiscal que suporta Balears".

Totes aquestes raons són elements suficients segons el parer de Sampol per "exigir que Balears superi la mitjana d'inversió", ja que si el model es basa sobretot en la població, "s'infereix que tots estaran més o menys en la mitjana".

El senador va explicar també que la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació del Govern ha plantejat uns criteris "correctes" --com són la població, la insularitat o el context de l'esforç fiscal--, si bé va remarcar que "al final no han rematat en les seves conclusions" al posar com a objectiu la mitjana d'inversió estatal.

COMPENSAR LA FALTA D'INVERSIÓ EN TRANSPORT

Sampol va reiterar que la qüestió de les carreteres i el ferrocarril és "important" perquè una millora del finançament no resol els problemes financers de la Comunitat "si després en els pressupostos generals rep un 40% menys d'inversió" per a aquest tipus d'infraestructures.

Segons la seva opinió "s'ha de garantir" que es prevegi dins el nou model el cost l'assumir aquestes competències i que es percebi una compensació dins dels càlculs del sistema de finançament.

De no ser així, "equiparar-se as la mitjana d'inversió no servirà" ja que hi haurà un desfasament del 40% d'inversió per mitjà dels PGE, un aspecte que pot fer que part del finançament per a sanitat i educació "s'hagi de traslladar a altres conceptes com carreteres".