Galmés critica el debat "interessat" que relaciona la qüestió lingüística amb el fracàs escolar

Actualizado: jueves, 12 marzo 2009 17:32

MADRID, 12 Mar. (EUROPA PRESS) -

La consellera d'Educació i Cultura, Bàrbara Galmés, ha assegurat avui que "no té sentit" relacionar el fracàs escolar i la qüestió lingüística en les comunitats que tenen llengües cooficials, tenint en compte que segons la seva opinió és un "debat interessat que no respon a la realitat".

Així ho va exposar Galmés després d'assistir a l'esmorzar informatiu a Madrid del conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Ernest Maragall, organitzat per Nova Economia Fòrum i que va comptar també amb la presència de la ministra d'Educació, Política Social i Esports, Mercedes Cabrera. Durant el seu transcurs, es va abordar la controvèrsia sobre el paper del castellà i el català en l'educació.

Per a Galmés, la controvèrsia per l'ocupació de les llengües cooficials en educació sol servir a certs sectors d'argument com causa de fracàs escolar, si bé ha emfatitzat que "aquesta no és la qüestió" tenint en compte que segons la seva opinió "n'hi ha prou amb veure els resultats" i comparar les capacitats dels alumnes tant en castellà com en català.

Sortint de l'àmbit de l'educació i preguntada sobre si existeix polèmica sobre l'ús del català en àmbits com la sanitat --tenint en compte que el PP balear ha criticat durament un decret que aspira a regular el seu ús--, Galmés ha dit que en aquests casos es dóna una "instrumentalització política" de la qüestió lingüística, per exposar a continuació que existeix un consell de la llengua en el qual participen sectors representatius de la societat per arribar a la normalització de la llengua cooficial.

L'EDUCACIÓ ÉS MOTOR DE CANVI

Sobre la realitat educativa i referint-se als nivells d'abandonament escolar a Balears, Galmés va instar a "fer una reflexió clara" sobre aquesta qüestió tenint en compte que "és molt fàcil parlar de xifres", però que les mateixes "s'han de contextualitzar" en relació amb les circumstàncies socials, econòmiques i polítiques.

La consellera ha subratllat que s'ha avançat molt en educació durant els últims anys i que es progressa en aquest àrea, tot i que va detallar que les respostes en el concernent a millorar la situació de la docència no són "exclusivament formatives", sinó que es refereixen també a "la consideració social de l'educació". "Estem al camí del canvi", ha afegit a continuació.

En aquest sentit, Galmés es va congratular que l'ensenyament es concebi actualment com el "motor del canvi econòmic i de futur", aspecte que no és té dimensió autonòmica sinó que és una "qüestió estatal. "I a més s'ha d'afrontar amb urgència, amb mesures i amb el consens de tota la societat", ha postil·lat.

Finalment, la màxima responsable en matèria educativa del Govern ha assegurat que en la comunitat que tant en l'educació pública com en la concertada o privada s'aspira a arribar "no només a l'equitat i la cohesió sinó a l'excel·lència en tota l'escola" tenint en compte que la docència és un servei públic.