El Govern potència la formació dels docents amb una nova metodologia sobre estratègies d'ensenyament en anglès

Actualizado: miércoles, 22 octubre 2008 20:25

PALMA DE MALLORCA, 22 d'octubre (EUROPA PRESS)

La Conselleria d'Educació i Cultura pretén potenciar la formació dels docents mitjançant la metodologia de l'Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera (AICLE), dirigit a assimilar estratègies d'ensenyament en anglès, tal com ha assenyalat avui aquest departament en un comunicat.

El departament dirigit per Bàrbara Galmés va apuntar que la consellera i la directora general d'Administració, Ordenació i Inspecció educatives, Maria Gener, es van reunir avui amb un grup de professionals de diversos països que es troben a Mallorca per estudiar les característiques del sistema educatiu de la comunitat autònoma, així com la implantació en els centres educatius de la metodologia AICLE com a sistema per impartir una matèria no lingüística en una llengua estrangera.

En concret, Balears és una regió pionera a l'hora d'implantar aquesta metodologia a través del programa de seccions europees, que es desenvolupa a la regió des de 2004 i que està rebent un fort impuls per part de la Conselleria dins del pla de la tercera llengua.

Segons va manifestar la Conselleria, aquest programa també s'està implantant en altres punts d'Europa i "desperta gran interès". Aquesta visita facilitarà poder compartir experiències entre professionals de deu països europeus, des d'estònia a Portugal, passant per Alemanya, Itàlia, El Regne Unit, Suècia, Polònia, Letònia i Turquia.

Es tracta d'un mètode d'ensenyament que fan servir més de 120 professors de les illes en els centres educatius de la comunitat autònoma aquest curs 2008-2009, amb l'objectiu de millorar qualitativament les competències lingüístiques de l'alumnat de l'arxipèlag en una tercera llengua, a partir d'un model d'implantació progressiva i equitatiu que permetrà accedir a tots els estudiants en igualtat de condicions.

En aquest sentit, un dels eixos estratègics recollits en el Pla de Tercera Llengua és el que fa referència als canvis de plantejament metodològic d'ensenyament i aprenentatge que, d'acord amb aquest programa, deu orientar-se a convertir la llengua estrangera en l'instrument per adquirir coneixements.

És a dir, si fins ara el mètode tradicional donava més importància a la comprensió lectora de textos formals i literaris, ara es pretén lligar l'aprenentatge de la llengua amb les necessitats socials i laborals i l'objectiu final és l'ús de la llengua en un context significatiu.

Per aquest motiu, la Conselleria ofereix cursos de llengua anglesa i de metodologia AICLE, curs on es podran formar fins a 60 professors nous amb la finalitat de facilitar la capacitació i titulació dels professors que han d'impartir una assignatura no lingüística en llengua estrangera. El principal objectiu és incrementar la capacitació lingüística d'aquests docents, dotar-los d'eines metodològiques i afavorir la consolidació d'aquestes dues branques amb una estada a l'estranger.

Tal com va especificar la Conselleria, el mètode ensenya als professors a organitzar l'ensenyament de la seva matèria, que ha de tenir en compte quatre aspectes fonamentals, com són el contingut, que ha de permetre progressar en el coneixement i els temes específics de l'assignatura; la comunicació; la cognició, és a dir, desenvolupar les destreses cognitives que vinculen la formació de conceptes, amb els coneixements i la llengua; i la cultura, exposició a perspectives variades i a coneixements compartits per ser més conscients de la pròpia realitat i de la realitat dels altres.

Aquest enfocament pedagògic requereix de la col·laboració entre el professor de llengua estrangera i el de la matèria no lingüística, de manera que el departament del Govern també té previst oferir cursos d'actualització lingüística i metodològica per a professors especialistes de llengua estrangera en dues modalitats, que durant el curs 2008/09 es concreten en activitats formatives per a un total de 80 professors, i estades a l'estranger per a 60 especialistes més.