El Govern tramita 12 expedients sancionadors a aerolínies per sobrecàrrecs i la no aplicació de descomptes

Actualizado: lunes, 2 marzo 2009 19:01

PALMA DE MALLORCA, 2 Mar. (EUROPA PRESS) -

La Direcció General de Consum està tramitant un total de 12 expedients sancionadors contra companyies aèries que operen a Balears pel sobrecàrrec econòmic en aspectes com la facturació de maletes, o per no aplicar determinats descomptes com el de resident, el de família nombrosa, donar informació en llengua estrangera i mostrar ja preseleccionada la casella de l'assegurança de viatge en la pàgina web de l'aerolínia.

Així ho ha assenyalat avui, en roda de premsa, el director general Diego González, qui ha apuntat que les multes que puguin derivar-se d'aquests procediments poden arribar als 30.000 euros en cas de faltes greus i els 600.000 si es tracta de faltes molt greus, depenent del nombre de consumidors que es vegin afectats i dels imports pagats de més.

Durant la presentació d'un estudi que ha analitzat el servei de transport aeri de les illes, González ha assenyalat que entre les mesures de control adoptades per protegir als consumidors es troben les inspeccions presencials en les àrees d'embarcament, impulsades la setmana passada, a fi de comprovar si les companyies obliguen a pagar quantitats 'extra' que no tenien contractades, per poder facturar les seves maletes.

Segons ha assenyalat, aquestes pràctiques deslleials les porten a terme sobretot aerolínies estrangeres i "falses baix cost", malgrat que va eludir concretar el nom de les empreses. Al mateix temps, ha apuntat que cada any es presenten unes mil reclamacions, sobretot per la cancel·lació dels vols i la sobrecàrrega en la facturació de l'equipatge, davant de la qual cosa "els viatgers no poden fer res ja que del contrari els deneguen l'embarcament".

L'estudi revela que prop del 70 % dels usuaris no reben informació adequada en cas d'incidents, i assenyala que un 29,6 % de les queixes presentades no es resolen satisfactòriament respecte del 37,1 % que sí generen satisfacció. Així, la majoria dels passatgers que van fer una reclamació no han rebut cap tipus de compensació.

QUEIXES I RECLAMACIONS

Tot i això, destaca que el nivell de queixes i reclamacions realitzades és baix, ocasionat bàsicament per una carència de confiança en el procés o per un desconeixement de com portar-ho a terme. De la resta, només un 8,1 % han considerat fàcil el procés, respecte del 19,7 % que assegura que ha estat complicat i un 10,3 % que ho van trobar impossible.

Referint-se a l'avió, la neteja és el factor més ben valorat (5,8), juntament amb l'amabilitat i l'atenció rebuda per part de la tripulació (5,7) i l'horari dels trajectes (5,6). Els passatgers valoren de manera positiva la seva accessibilitat des de l exterior (6,2), ja sigui en transport públic o privat, i l'horari de les oficines d'informació i venda (6,1). En contraposició a aquestes dues dades estan la comoditat (5,1) i l'atenció rebuda per part del personal de les companyies i de l'aeroport (5,2) així com la informació que faciliten (5,3).

Per tipologies, el problema més habitual són els retards dels vols (63,3 %), tot i que la rapidesa és el factor més valorat pels usuaris a l'hora d'escollir l'avió com a mitjà de transport pels seus desplaçaments (52,7 %), seguida i relacionada amb la comoditat que ofereix (referida a la freqüència de vols i la multitud de destinacions). Alhora, la seguretat és el principal motiu d'elecció per al 9,3 % dels entrevistats, i únicament un 2,1 % prioritza el preu.