Iberia reconeix que Spanair necessitaria "una transformació" per poder entrar en Oneworld

Actualizado: jueves, 10 abril 2008 14:38

Demana un paper de referència en la unió de Vueling i Clickair, de la qual naixerà una companyia "de bandera europea"

ELS ÀNGELS, 10 d'abril (De l'enviada especial d'EUROPA PRESS Lídia Soria)

El president d'Iberia, Fernando Conte, ha reconegut avui que Spanair necessitaria una "transformació" perquè pogués ingressar en l'aliança Oneworld, si així ho decidís en l'hipotètic cas que prosperés la seva oferta de compra. Hauria de tenir resultats positius i generar valor.

Conte ha reconegut durant la firma de la incorporació de Mexicana d'Aviació a Oneworld que les aerolínies que vulguin formar part d'aquest grup han de complir tres condicions: tenir com a objectiu la seguretat, l'atenció al client i la rendibilitat. Tot i que directament Conte no va voler assenyalar que Spanair no compleix aquests requisits, sí va deixar patent que la companyia necessitaria ser transformada.

La gestió de Spanair, segons l'oferta presentada per Iberia estaria en mans de Gestair, segons ha reconegut el mateix Conte, tot i que no va voler avançar detalls de l'operació a l'acollir-se a l'acord de confidencialitat signat amb SAS, propietària del 100% de Spanair.

Spanair encaixaria perfectament en l'estructura de xarxa d'Iberia, segons va precisar Conte. Així, l'aerolínia de bandera espanyola tindria una bona posició "en les tres aerolínies" que componen el panorama del sector aeri. Iberia i Spanair estarien dins de les companyies aèries de xarxa, mentre que amb el seu franquiciada Air Nostrum tindria cabuda en les aerolínies regionals. Finalment, pel que fa a les baix cost Iberia participa en Clickair, pendent d'una fusió amb Vueling.

Tot i això, el president d'Iberia insisteix que Clickair no és una aerolínia de baix cost, per la possibilitat per als usuaris d'acumular milles amb Iberia i de poder utilitzar les sales VIP dels principals aeroports. "Alguna cosa impensable per a companyies com Ryanair o Easy Jet", va sentenciar.

Així, tot i que ha reconegut que Iberia tindria un important pes al mercat domèstic espanyol si totes les operacions corporatives que s'acosten fructifiquen, va recordar que "està molt lluny" de tenir un monopoli, com des d'alguns fronts se l'acusa. A més, va recordar que el mercat domèstic és obert a l'entrada de qualsevol operador d'altres nacionalitats i en aquest sentit va destacar la presència de companyies com Ryanair, Easy Jet o Air Berlin.

VUELING, AEROLÍNIA DE BANDERA EUROPEA

La possible unió de Vueling i Clickair també afectarà a la posició d'Iberia al mercat domèstic. L'aerolínia presidida per Fernando Conte, que té el 20% del capital de Clickair i el 80% dels drets econòmics vol mantenir un paper destacat en la unió de les dues companyies, que no perdran com a referència la seva base a l'aeroport de Barcelona-El Prat.

"Iberia vol ser un soci de referència, no un soci de control", va aclarir Conte. Tot i això, l'objectiu de l'aerolínia de bandera és crear una companyia que estigui més enllà de les connotacions polítiques. Preguntat per la possibilitat que la unió de Clickair i Vueling donés lloc a una "aerolínia de bandera catalana", la resposta de Conte va ser concisa i concreta. "Serà una aerolínia de bandera europea", va concloure.