Innova.- La UIB realitzà 41 accions durant el curs 2006-2007 per adaptar-se al nou Espai Europeu d'Educació Superior

Actualizado: miércoles, 27 febrero 2008 12:39

Destaquen la implantació experimental del crèdit europeu i la formació en innovació docent per al professorat

PALMA DE MALLORCA, 27 de febrer (EUROPA PRESS)

La Universitat de les Illes Balears (UIB) realitzà durant el curs 2006-2007 un total de 41 accions tendents a assolir l'adaptació al nou Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), entre les quals destaquen la implantació experimental del crèdit europeu en tot el primer curs d'una de les titulacions actuals i la formació en innovació docent per al professorat.

Així ho va manifestar a Europa Press el director de l'oficina universitària per a l'adaptació a l'EEES, Juan José Montaño, que treballa des de gener del 2005 amb l'objectiu de facilitar el canvi de model, en funció d'un pla estratègic, en el desenvolupament del qual es van veure implicats fins ara més 20 serveis, oficines i dependències de la UIB i d'institucions públiques, segons va dir.

A més, i com a part d'aquest pla estratègic, durant el curs 2006-2007 es "van afavorir" els programes de mobilitat per als estudiants, així com el professorat i el personal d'Administració, destinats en aquest últim cas a l'intercanvi d'experiències amb altres universitats europees que també s'adapten a l'EEES i que, en alguns casos, ho estan fent des de 2003, com és el cas dels Campus belgues.

Entre les accions desenvolupades destaca també l'adaptació de les aules als requeriments que imposa l'Espai Europeu, de manera que siguin "horitzontals", i agregant-los interactivitat. I, de fet, al llarg del present curs, un total de 13 estades d'aquest tipus, de la Facultat de Ciències i l'Escola Politècnica, comptaran amb les noves característiques.

La UIB també participa en el procés d'adaptació dels títols de grau a l'EEES, assumpte que centrarà els esforços de l'oficina que dirigeix Montaño durant 2008, i que pretén homogeneïtzar les diferents titulacions en tots els països de la UE que participen d'aquesta iniciativa, i en els que hi ha diferències com que una carrera que en uns es considera llicenciatura, en altres és diplomatura.

El principal canvi que imposa l'EEES és la instauració del 'crèdit europeu', que és el nombre d'hores que ha de sumar un estudiant per a assolir les competències i objectius que li permetran accedir al títol universitari, de manera que la formació es divideix en treball presencial i autònom, i a més preveu el reciclatge continu al llarg de tota la vida professional posterior.

CANVI DE MODEL

Això suposa un canvi de model educatiu, que fins ara estava centrat en la tasca del docent, a través de la transmissió d'un determinat temari als alumnes; mentre que la nova educació universitària es basarà a la feina de l'estudiant i, en concret, en les "competències que ha d'adquirir", com a resultat de l'aprenentatge.

L'oficina per a l'adaptació a l'EEES també treballarà aquest any en l'adaptació de la UIB a la reordenació dels ensenyaments universitàries que estableix el Reial decret 1393/2007 de 29 d'octubre, que trasllada conceptes de l'Espai Europeu a l'àmbit nacional i, per abordar tot aquest procés, rep suport financer de l'Estat i de la Comunitat Autònoma.