L'exdirector insular de Carreteres declara aquest dimecres com a imputat dins del cas Peatge

Actualizado: miércoles, 22 septiembre 2010 11:34

Els investigadors sospiten que Aguiar es va lucrar dels treballs duts a terme amb fons públics en el desdoblament de la carretera de Manacor


PALMA DE MALLORCA, 22 Sep. (EUROPA PRESS) -

L'exdirector insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar, està citat a declarar aquest dimecres, a partir de les 10.30 hores, en qualitat d'imputat davant de la titular del Jutjat d'Instrucció número 5, Ana San José, que instrueix la presumpta trama ordida la passada legislatura entorn del desdoblament de la carretera Palma-Manacor (antiga C-715) mitjançant el desviament de fons públics a obres privades que haurien estat facturades com si es tractés de tasques de la carretera.

Mentrestant, juntament amb la d'Aguiar està prevista, una hora després, la compareixença de Guillem Garí, propietari d'un restaurant ubicat al quilòmetre 41 de la carretera i qui també està citat com encausat, segons han informat fonts jurídiques a Europa Press.

En concret, el nom d'Aguiar, assistit pel lletrat José Zaforteza, apareix reflectit al costat del d'altres 15 persones en la querella que va interposar el Ministeri Públic el març de l'any passat arran del suposat desfasament de 23 milions d'euros produït sobre la quantitat pressupostada per al projecte, que va anar a càrrec de la UTE Desdoblament C-715 (integrada per les empreses Melcior Mascaró, Electro Hidràulica, Obres i Paviments MAN, Aglomsa, ItinereInfraestructures, MAB i Sacyr).

Segons consta a la denúncia, els imputats podrien haver incorregut en els delictes de malversació de cabals públics, prevaricació, suborn i falsedat en document mercantil.

En el cas d'Aguiar, els investigadors sospiten que obrers que treballaven en l'actual MA-15 van descarregar uns 60 camions amb terra procedent de les obres a la finca del qual fos director insular de Carreteres de 2001 al 2009. Es dóna la circumstància, a més, que Aguiar ha estat màxim executiu de Melcior Mascaró, una de les empreses que integraven la UTE.

L'última declaració en el marc d'aquesta causa s'ha produït el passat 23 de juliol, quan l'exvicepresident del Consell, Antoni Pascual (UM), també imputat, va posar de manifest davant de la magistrada que durant el procés de desdoblament de l'antiga C-715 s'ha produït un desfasament de 18 milions d'euros -respecte dels 23 que postulen els investigadors-, fruit dels modificats que la UTE va portar a terme per imprevistos que han estat sorgint en els treballs. Tot i això, va negar un desviament de fons des de la Institució a fins particulars.

Cal recordar que l'operació, oberta el març del 2009, es va saldar amb la detenció de 18 persones, els qui van quedar en llibertat amb càrrecs excepte els funcionaris de la Institució insular Francisco Orejudo i Gabriel Mestre, els únics que van passar a disposició judicial i els qui van eludir ingressar a la presó després de dipositar sengles fiances de 125.000 i 75.000 euros. A partir d'aquest moment la Fiscalia ha estat estudiant tota la documentació intervinguda per determinar les presumptes implicacions dels detinguts en el cas.

En concret, l'obra es va portar a terme en la passada legislatura per part del Consell de Mallorca quan aquesta institució estava governada per UM, iniciant-se l'11 de juny del 2004 amb la col·locació simbòlica de la primera pedra. Alhora, va requerir una inversió de 140 milions d'euros i va consistir en el desdoblament de l'esmentada carretera amb enllaços en les interseccions i les rotondes.