El xàrter nàutic balear estima una caiguda del 15% en les reserves aquest estiu pels preus dels vols

Embarcacions d'esbarjo a un port.
Embarcacions d'esbarjo a un port. - EUROPA PRESS - Archivo
Publicado: domingo, 28 julio 2019 11:26

   Reclamen un IVA redut al 10%, com els hotels, i abaratir el cost dels amarraments

   PALMA DE MALLORCA, 28 Jul. (EUROPA PRESS) -

   L'Associació Patronal d'Empresaris d'Activitats Marítimes de Balears (Apeam) estima que les reserves de xrter nutic aquest any estan aproximadament un 15 per cent per sota de les xifres de 2018, "que no va ser un any bo", i atribueix el fenomen a l'elevat preu dels vols amb destinació a l'arxiplag.

   Així ho ha indicat el president de la comissió de xrter nutic d'Apeam, José María Jiménez, en una entrevista concedida a Europa Press, en la qual ha alertat que, a la Llotja Marina Xrter, a Palma -la major base xrter d'Espanya i una de les més importants del Mediterrani, ha precisat-, prop de la meitat dels vaixells romanen amarrats, "quan el lgic seria que els amarraments estiguessin buits". "Necessitem que els vaixells surtin a navegar", ha emfatitzat.

   Apeam també ha avisat que s'ha escurat la durada dels lloguers i ha lamentat la prdua d'inters del mercat alemany, que est optant per viatjar a pasos com Turquia i Crocia.

ALT COST DELS VOLS I OFERTA COMPLEMENTRIA

   El president de la comissió de xrter nutic d'Apeam atribueix la baixada, a més de l'elevat preu dels vols, al cost de l'oferta complementria a les Illes, amb preus "desorbitats".

   Jiménez ha incidit que, fins i tot reservant les vacances amb temps, acaba sortint més car el bitllet que el cost per persona del lloguer d'una embarcació "ben equipada amb quatre o cinc cabines". Per aquest motiu, assenyala que clients "de confiana" estan preferint viatjar a altres punts d'Europa als quals es pot arribar per terra.

   "La temporada va comenar molt malament i acabar malament. Comencem amb mesps d'abril i maig absolutament desastrosos, sorprenents; confivem en un repunt, per les xifres que espervem no arriben", ha lamentat Jiménez.

ABARATIR ELS AMARRAMENTS I REBAIXAR L'IVA

   Jiménez ha assegurat que per poder ser competitius necessiten que al xrter nutic se li apliqui el tipus d'IVA redut al 10 per cent que tenen altres serveis turístics, com l'hostaleria. Segons han explicat, el xrter nutic té la consideració de transport, i no de turisme, i per aix se li aplica un IVA del 21 per cent.

   Una altra de les principals reivindicacions de la patronal és la d'abaratir el cost dels amarraments. "S'est anant a un nivell de preus que far que es mori d'xit", ha lamentat Jiménez.

   Apeam ha avisat que si la situació perdura es veuran obligats a plantejar-se una reducció de flota, amb la consegüent prdua de llocs de treball. En aquesta línia, ha avisat que el de la nutica és un sector en el qual hi ha "ocupació de bastant qualitat" amb important pes de contractes indefinits, a causa de l'especialització que requereixen els tcnics i el manteniment continu que exigeixen els vaixells.

   Els empresaris també demanen continuar combatent el xrter pirata, que els segueix "afectant" si bé "almenys no ha crescut" i fins i tot estimen que s'ha redut lleugerament, encara que segueix sent "significatiu". A més, des d'Apeam han detectat que el xrter nutic illegal ja no es publicita a portals web com abans, a causa de la por a sancions, i que els xrter pirata intenten contactar amb les agncies majoristes perqu "no els estan incloent i es veuen obligats a cercar altres camins".

EL VELER, L'OPCIÓ MÉS POPULAR

   La major part de la clientela del xrter nutic balear és de perfil centreeuropeu, amb alguns europeus de l'est com a polonesos i russos, si bé "el client estrella segueix sent l'alemany", que sol tenir un "nivell nutic mitj-alt". La demanda espanyola és una minoria, entorn del 5 per cent.

   Quant al tipus d'embarcació més demandada, l'opció més popular, amb un ampli percentatge, és el veler, fonamentalment d'entre 10 i 15 metres. Jiménez ha ressaltat que es tracta d'un tipus d'embarcació "molt respectuosa amb el medi ambient" ja que pot prescindir de l'ús de combustibles per impulsar-se pel vent.